Šestinedělí: co vás čeká v prvních týdnech po porodu

matka prožívá první chvilky s dítětem během šestinedělí

Po narození vašeho miminka se stáváte matkou na plný úvazek. Víte, co vás čeká v tomto období plném radosti a štěstí? Poradíme vám, jak náročné období zvládnout!

Změny, které se děly v těle těhotné ženy, po porodu odeznívají a v průběhu šesti týdnů se vaše tělo pomalu vrací do původního stavu. Jednak se hojí poporodní poranění, pohlavní orgány a celé tělo se vrací do stavu před otěhotněním a začíná se tvořit mateřské mléko a vy začínáte kojit.

Co se děje v pánevní oblasti?

Po porodu se děloha, děložní hrdlo, vagína i břicho začnou zmenšovat. Při stahování dělohy se objevuje výtok, zvaný lochia (očistky). V průběhu šestinedělí se mění charakter očistků, zpočátku převažuje krev, později mají nahnědlou barvu a ve třetím týdnu šedobílou. Můžete také cítit stahy, které se nazývají poporodní bolesti. Jsou velmi podobné těm, které zažíváte při menstruaci, ovšem mohou být bolestivější, protože děloha se stahuje. Čím rychleji se ale stahuje, tím menší je pravděpodobnost, že budete krvácet. I při kojení můžete pociťovat tyto děložní stahy – za to pro změnu může hormon oxytocin, který se podílí na reflexu tvorby mléka.

Jak řešit bolesti po nástřihu hráze?

Pokud u vás při porodu došlo k episiotomii (nástřihu hráze), možná budete nějaký čas v těchto místech pociťovat bolest. Většina stehů se sice vstřebá do pár dnů a během období, kdy se rána hojí, je nutná dobrá hygiena. Ránu udržujte v čistotě – vhodné jsou teplé koupele, sprchování a častá výměna vložek. Dobré je též provádět pánevní cviky.

Břišní stěna potřebuje rehabilitaci a vhodné cvičení

Břišní stěna je po porodu ochablá a přímé břišní svaly jsou rozestouplé. Potrvá několik týdnů, než se zpevní. Pomůže vám vhodné cvičení, se kterým můžete začít už v šestinedělí. Na kůži podbřišku, hýždích i prsech můžou zůstat strie, které ale budou blednout.

Důležité je odpočívat a dostatečně spát

V šestinedělí je důležité, abyste hodně odpočívala a spala. Držte se zásady: pokud spí vaše miminko, spěte také. Nezatěžujte se psychicky, a co jste doma nestihla udělat, ještě počká, nebo to udělá někdo jiný. V této době je samozřejmě také důležité osvojit si péči o dítě a naučit se správnou techniku kojení.

Změny nálad jsou v tomto období běžné

V poporodním období klesá hladina hormonů, což je hlavním důvodem poporodní sklíčenosti u řady maminek. Hormonální pokles může ovlivnit emocionální a duševní rovnováhu, takže se můžete cítit vyčerpaně, unaveně a také sklíčeně. Tahle sklíčenost se obvykle dostaví 3-5 dnů po porodu a trvá týden až deset dnů. Nebojte se ale, obvykle vše přejde a vy si budete mateřství naplno užívat. Jen u 10%  maminek se vyvine poporodní deprese, která se musí řešit s pomocí odborníků.

Mléčná žláza v šestinedělí začíná pracovat

Ve větší míře se začíná uvolňovat hormon prolaktin, který podporuje mléčnou žlázu k laktaci. První dny se tvoří mlezivo (kolostrum), tekutina obsahující velké množství bílkovin. Od druhého až třetího dne se začíná tvořit mléko. Vaše prsa budou napjatá a citlivá – budou se nalévat mlékem. To vám může být zpočátku nepříjemné. Měla byste začít nosit kojicí podprsenky a vkládat si do nich tampony, které budou zachytávat přebytečné mléko. Prsa myjte bez mýdla, ale před kojením nemusíte bradavky omývat. Po kojení stačí nechat prsa na vzduchu. Zamezíte tak problémům s bolavými bradavkami a trhlinkami. Pokud jsou podrážděné, můžete je potírat genciánovou tinkturou. Prevencí je však především správná technika kojení !