Psychomotorický vývoj mezi 1. a 2. rokem

dítě rozvíjí své psychomotorické schopnosti hraním

Jakmile se přehoupne první rok, z vašich kojenců se stávají neposedná batolata, která vyžadují vaši neustálou pozornost. Co se v této době děje?

Zatímco vaše starší děti (pokud je máte) si už dovedou pěkně samy hrát, malé batole potřebuje, abyste ho při hraní vedli. K nezávislosti a samostatnosti ještě musí urazit pěkný kus cesty. Děti se nechovají podle kalendáře, takže se neřiďte sousedovým synkem nebo dcerkou, ale akceptujte individualitu svého dítěte. Jedině tak budete mít radost z toho, jak roste a co se všechno postupně naučí.

Batolecí věk dítěte je úžasným obdobím, kdy máte šanci sledovat jeho každodenní pokroky. Většina maminek netuší, že pouhou volbou batolecího mléka (s obsahem LCP mastných kyselin), již může ovlivnit rozvoj dítěte.

13. - 15. měsíc

Většina dětí už začíná chodit, postupně se zlepšuje stabilita ve stoje a zdokonaluje se chůze. Děti, které zatím chodily jen kolem nábytku, se pouští pomalu do světa po svých. Objevování nových prostorů ale představuje i velké riziko a často si maminky ani neuvědomují, jaké nástrahy okolí dítěti připravuje (ostré rohy, nezajištěné schody, skříňky, zásuvky apod.). V tomto věku je vždy lepší být o krůček napřed, aby vás jeho dovednosti nepříjemně nepřekvapily. Zdokonaluje se i jemná motorika a některé děti se pokoušejí samostatně jíst lžičkou. Zatím jsou sice spíše neúspěšné, ale snažte se jeho dovednosti rozvíjet – preferujte hračky, kde může dítě strkat malé předměty do otvorů, nasazujte kroužky na kolíčky. Opět pozor na malé předměty, aby je dítě nevdechlo, nespolklo a podobně, proto kupujte hračky určené pro toto věkové období. Zlepšuje se i slovní zásoba, dítě v tomto věku řekne přibližně 10-20 smysluplných slov.

15. - 18. měsíc

Děti už obvykle v tomto věku chodí stabilně a postupně začínají objevovat schody. Potřebují sice ještě pomoc a při chůzi do schodů nohy nestřídají, ale přesto dávejte pozor. 1,5leté dítě dokáže vylézt na židličku, leckdy i výš, takže hrozí pád. Šikovnější děti začínají běhat a zrychlený bezhlavý pohyb po prostoru také zvyšuje riziko úrazu. Slovní zásoba už představuje kolem 50 slov. Dítě začíná používat svůj vlastní jazyk a někdy už i spojuje dvě slova do věty. Rozumí slovům jako „nesmíš“ atd., ale nemůžete očekávat výraznější poslušnost. Dítě si ještě není schopné samo hrát, a tak si hraje s vámi a během hry se učí (když si říkáte básničky, které souvisí s obrázkem, učí se pojmenovat barvy, společně se snaží postavit věž, skládá puzzle). Většina dětí už dokáže samostatně jíst lžičkou a napít se z hrnečku.

1,5 - 2 roky

Dochází k pokroku v řeči. Dítě už samo umí říct kolem 200-400 slov, začíná tvořit věty, časovat a skloňovat. Jemná i hrubá motorika postupuje, dítě zvládne i schody bez pomoci a šikovnější děti už i nožičky střídají, když jdou do schodů. V tomto věku se děti také učí udržovat čistotu – chodit na nočník. Nácvik není dobré provádět pod nátlakem nebo pod výhružkou. Volte raději metodu pochvaly. Využijte toho, co má dítě rádo, motivujte ho.

Přečtěte si druhý díl seriálu o psychomotorickém vývoji batolete.