Nadýmání v těhotenství

Nadýmání je proces, který je běžnou součástí trávení. Část plynů se do těla dostane polykáním, další vzniká při vstřebávání a rozkládání potravy. Plyny se většinou resorbují zpět ve střevě a zbytek odchází trávicí trubicí ven. Nadýmání je velmi individuální, je podmíněno skladbou potravy, rychlostí trávicích procesů a bakteriálním osídlením střeva.

Proč v těhotenství dochází k nadýmání

V těhotenství je nadýmání poměrně běžnou záležitostí. Příčinou je nadměrná tvorba a hromadění plynů ve střevě. V časném stadiu těhotenství je nadýmání ovlivněno hormonálně: progesteronem.

Hormon progesteron se tvoří zprvu ve žlutém tělísku vaječníku a později v placentě, a je zodpovědný za udržení těhotenství. Má také vliv na ochabnutí hladké svaloviny střeva, což brání snadnému odchodu plynů.

Trávení potravy trvá déle a to má za následek více kvašení a větší tvorbu plynů.

V pozdějším stadiu těhotenství tlačí rostoucí děloha na střeva, čímž dochází k mechanickému zpomalení postupu potravy a plynů.

Jak si s nadýmáním poradit

Nadýmání není většinou nutno léčit medikamentózně.

Obvykle jsou dostačující následující režimová opatření:

  1.  na jídlo je vhodné si vymezit dostatek času a snažit se jíst pomalu
  2. vhodné jsou malé porce jídla vícekrát denně (6 – 8 x denně)
  3. odpočinek vleže po jídle až cca za 2 hodiny, ne bezprostředně po konsumaci jídla
  4. volit vhodnou skladbu potravy
  5. dostatek pohybu (procházka 20 minut/denně, cvičení na míči krouživými pohyby pánve ráno a večer 5-10 minut, plavání, těhotenská jóga)
  6. řešit zácpu (v těhotenství je velmi častá a má stejné příčiny jako nadýmání), velmi dobře pomáhá volně prodejný Lactuloza sirup
  7. aplikovat teplo na břicho - stačí teplý polštář na břicho (NE termofor či jiný zdroj intenzivního tepla)
nadymani-original
Potraviny, které je vhodné omezit nebo úplně vyloučit:  

- luštěniny: hrách, fazole, čočka

- zelenina: zelí, cibule, česnek, kapusta, květák, brokolice, kedlubna

- ovoce: švestky, hrušky

- pečivo: čerstvé bílé pečivo, pečivo z kynutého těsta

- slané potraviny: uzeniny, zrající sýry, příliš kořeněná jídla

- nápoje: kyselé šťávy, nápoje sycené kysličníkem uhličitým (bublinkové nápoje)

Naopak doporučovány jsou tyto potraviny a nápoje:

- zelenina: rajčata, okurky, červená řepa, brambory

- ovoce: pomeranče, grepy, jablka

- nápoje: neperlivá voda, bylinné čaje: mátové, fenyklové, heřmánkové, kmínový odvar (svařená hrst kmínových semínek + šalvěj + fenykl se louhuje 10 minut, po scezení se dochutí medem)

- probiotika (Lactobacillus casei, Lactobacillus acidophillus, Lactobacillus rhamnosus)

- další: libové maso, nízkotučné sýry, jogurty s živými kulturami, podmáslí, acidofilní mléko rýže, tmavé pečivo

Jestliže tato režimová opatření nestačí, je vhodné se vypravit do lékárny a zakoupit volně prodejný lék proti nadýmání ve formě tobolek: Espumisan.

Obsahuje simetikon, který se nevstřebává ze zažívacího traktu a proto neprostupuje placentou. Jeho užívání během těhotenství je bezpečné pro maminku i miminko. Výhodou je také to, že neovlivňuje vstřebávání vitaminů rozpustných v tucích (vitamin A,D, E, K).

Z potravinových doplňků funguje velmi dobře Nobal, který obsahuje simetikon a mátové silice.

Lékaře je nutno neprodleně vyhledat, pokud se k nadýmání připojí silné bolesti  břicha až křeče, nevolnosti, průjem či krev ve stolici.

Mohlo by vás zajímat: Bolesti v podbřišku v těhotenství