Otěhotnění po potratu: kdy to znovu zkusit?

žena přemýšlí, na kdy naplánovat další těhotenství po potratu

Potratem se rozumí ukončení těhotenství v prvních dvaceti čtyřech týdnech jeho trvání. Pro ženu je to vždy hluboké duševní trauma, se kterým se musí vyrovnat. Na druhou stranu není třeba klesat na mysli. Neznamená to, že žena nemůže po potratu otěhotnět a porodit zdravé dítě.

Příčiny samovolných potratů (tedy potratů, které nejsou vyvolány zevním zásahem) nejsou vždy zcela jasné a lékař většinou jen hádá. Podílejí se na nich různé faktory – důvody mohou být v zárodku a plodu i v organismu ženy.

Samovolným potratem v 1. trimestru končí v České republice odhadem asi každé čtvrté až páté těhotenství. Není to ale ještě konec nadějí, že nezvládnete další těhotenství.

Čekací lhůta – tři měsíce, nebo půl roku?

Kdy otěhotnět po potratu? Podle řady lékařů je vhodné počkat po potratu aspoň 3 měsíce, Světová zdravotnická organizace dokonce doporučuje počkat půl roku. Prý hlavně pro to, aby se žena dala psychicky do pořádku. Otázka, kdy se tedy znova pokusit o miminko, je hlavně na vás a vaší psychice.

V případě samovolného potratu není důvod čekat

V případě, že jste samovolně potratila v raném stádiu těhotenství a neměla jste žádné další komplikace, pak není důvod dlouho čekat. Pokud vám lékař sdělí, že jste zdravá, můžete se o otěhotnění pokusit hned v dalších měsících.

Skotská gynekoložka Sohinee Bhattacharyaová tvrdí, že tělo po samovolném potratu nebylo vystaveno žádnému umělému zásahu, takže čekat tři nebo dokonce šest měsíců je zbytečné. Odborníci totiž zjistili, že ženy, které otěhotněly během půl roku po prodělaném potratu, měly ve srovnání s ženami, které otěhotněly později, menší pravděpodobnost, že znova o miminko přijdou. Dokonce měly menší pravděpodobnost porodu císařským řezem či nízké porodní váhy dítěte.

Ač se názory různí, je vždy lepší, abyste svůj zdravotní stav konzultovala s lékařem. I když to bude ze začátku těžké, snažte se myslet pozitivně a nepropadat depresím. Nebojte se hlavně o svých pocitech mluvit s partnerem, rodinou nebo kamarádkami, uleví se vám a budete se cítit lépe. Nejdůležitější ze všeho je, abyste byla po psychické stránce v pořádku. A pokud byste měla pocit, že to sama nezvládnete, není nic špatného na tom, vyhledat pomoc odborníků.