Psychomotorický vývoj dítěte (25.–30. měsíc)

dítě už zvládá pohyby a úkony téměř jako školák, jeho psychomotorický vývoj je podle měřítek dobrý

Vaše dítě již zvládá náročné fyzické úkony, jeho řeč je smysluplná, ptá se a orientuje se. Přinášíme přehled toho, co by mělo od 20. měsíce života zvládat.

V období mezi 25. až 30. měsícem věku už vaše děťátko zvládá jízdu na tříkolce nebo kole s postranními kolečky, dokáže navlékat korálky na provázek, obléknout a svléknout si kalhoty, nebo si rozepnout kabátek, což ještě před časem bylo jen stěží představitelné. Dokáže nakreslit „hlavonožce“ a postavit věž z osmi kostek. Běh času, tedy co je dnes, co zítra, co znamená za týden a co před týdnem, se ale bude učit ještě dlouho… 

Hrubá motorika

Do 2,5 let

Do dovršení 2,5 let by mělo vaše dítě dokázat poskakovat sounož, přičemž se dokáže odrazit od země a vyskočit do vzduchu. Do dvou let poskakování spíše naznačovalo a pokrčovalo jen kolena, aniž by se odrazilo od podložky. Dítě ve věku 2,5 let je dostatečně stabilní. Nečiní mu problémy překonávat nejrůznější překážky na venkovních hřištích, dokáže nést rozbitný předmět, aniž by upadlo. Umí chodit po špičkách i po patách.

Ve věku 2 let

Děti od dvou let milují jízdu na tříkolkách či kolech s postranními kolečky. Vybírejte tedy vhodný terén pro jízdu. Vaše dítě nejspíš nebude mít dostatečně silné svaly, aby vyšláplo kopec nebo jelo po kamenité či štěrkové cestě. Nejvhodnější jsou tedy asfaltové cesty bez velkých převýšení. Pokud přeci jen bydlíte v kopci, vezměte si s sebou provaz, na který navážete řídítka tříkolky a cestu do kopce mu usnadníte tažením za provaz.

TIP

Pro snadnější šlapání jsou nejvhodnější tříkolky či kola, která mají šlapadla uprostřed předního a zadních kol. Šlapadla, která jsou umístěna na předním kole, bývají velmi obtížně ovladatelná.

 

Jemná motorika

Do věku 2,5 let

Co zvládá samo?

  • Do věku 2,5 let by mělo dítě zvládnout tak jemné pohyby, jako je např. navlékání korálků na provázek, prostrkování provázku skrz dírky, provlékání knoflíku skrz knoflíkovou dírku (snazší je rozepnutí knoflíku).
  • Vaše dítě tedy dokáže rozepnout kabátek nebo obléknout a svléknout kalhoty. Samozřejmě velmi záleží na velikosti a tvaru knoflíku a poměru velikosti knoflíku vůči dírce.
  • Kresba dítěte je daleko upravenější. Vaše dítě by mělo zvládnout namalovat tzv. „hlavonožce“ což je postava, jež má hlavu, oči, nos, ústa, rozježené vlasy a přímo z hlavy jí vystupují dlouhé ruce a nohy. Částečně takový „hlavonožec“ vypadá jako sluníčko.
  • Dítě by mělo zvládnout namalovat zavřený kruh (dosud malovalo kruh, jehož začátek a konec nemusel být spojený). Často děti malují kresbu otočenou o 90 či 180 stupňů. Kresba tedy vypadá tak, jako že „hlavonožec“ leží či stojí na hlavě.
  • Při hře s kostkami by mělo být vaše dítě schopno postavit věž z 8 kostek, nebo postavit vlak ze 3 kostek bez komína, tj. postavit několik kostiček za sebe jako vagónky.

Tip na hru s kostkami

Pokud budete chtít dítě motivovat ke hraní s kostkami, pořiďte mu kostky, které na sobě či při sobě dobře drží. Vhodné je pořídit i speciální podložku pro stavbu kostek. Budete-li stavět věž na měkkém koberci pouze s dřevěnými kostkami, věž bude velmi brzy padat a ani jiná stavba nebude o mnoho pevněji stát. Dítě tak bude ztrácet zájem o hru.


Osobnost dítěte

Osobnost vašeho dítěte je již zřetelná. Vše co dělá, je pro něj testem k poznání úspěchu, schopností a možností, poznání sebe prostřednictvím toho, co je již schopno samostatně úspěšně udělat.

Pomocník každým coulem

Bude se snažit vám všemožně pomáhat a mnohdy i v činnostech, které jsou pro něj nebezpečné (např. čištění a krájení brambor). V každé takové situaci bychom měli přizpůsobit činnost dítěti, aniž bychom jej od činnosti zrazovali (např. můžete dát dítěti jídelní nůž, který není tolik ostrý, překrájet mu větší brambory na menší kousky a položit je na kuchyňské prkénko). Dítě bude šťastné, že je plnohodnotným pomocníkem a zároveň nebude ztrácet zájem a vždy nabídne svou pomoc.

Chuť úspěchu

Úspěch je pro dítě v tomto období podstatný, zejména pro zlepšování dovedností, posiluje pocit hrdosti a uspokojení. Bude také schopno jednat samo za sebe.

Bez zodpovědnosti to nepůjde

Měli byste dítě učit také zodpovědnosti.

  • Mělo by brát na sebe vinu (pokud někomu ublíží či něco rozbije).
  • Mělo by po sobě samo, či s menší pomocí, uklidit nepořádek (rozbité hračky, rozlité jídlo…).
  • Mělo by se naučit říkat „promiň“, pokud někomu ublížilo.
  • Mělo by se naučit respektovat práva jiných.

Strach a obavy

Pokud musíte od dítěte odejít, ujistěte ho opakovaně, že se brzy vrátíte. Rozptýlíte tím jeho obavy, když vás vidí odcházet. Pokud mívá obavy a strachy (z jiných osob, ze tmy, z představ, apod.), vyslechněte je s porozuměním a pokuste se najít nějaké vysvětlení, které vaše dítě uklidní.

 

Řeč

Ve 2,5 letech

Pokud čtete dětem knížky a vybíráte záměrně dětskou literaturu se složitější slovní zásobou, bude se pravděpodobně vývoj řeči u vašeho dítěte rozvíjet rychleji.

Děti s nižší zásobou slov:

  • mají aktivní slovní zásobu 200–300 slov
  • užívají jednoduchou gramatiku
  • skládají jednoduchá souvětí
  • stále užívají dětského žargonu

Děti s vyšší aktivní zásobou slov:

  • mají aktivní slovní zásobu až trojnásobnou
  • umí řádně skloňovat a časovat
  • sebe označují jako „já“ 

Chyby většiny dětí:

  • stále šišlají
  • přehazují hlásky ve slovech
  • mohou přehazovat slovosled

Jako „pokažený gramofon“

Děti v tomto věku milují tzv. „jazykové rituály“ jako je poslouchání stejného vyprávění stále dokola. Buďte tedy trpěliví, pokud bude dítě vyžadovat číst stále stejnou pohádku na dobrou noc.

Včera nebo zítra?

Dítě dokáže používat slovíčka, která mají něco společného s časem (minulost, přítomnost, budoucnost). Může se tedy zdát, že rozumí časové posloupnosti. Fakticky ale vše, co se stalo, bude označovat např. slovíčkem „včera“ ačkoli se děj stal před několika měsíci, zatímco „zítra“ bude označení pro něco, na co se těší, i když se děj odehraje za týden. Své zvolené pojmy pro označení budoucnosti a minulosti občas zamění a přitom užije správný čas slovesa (např. „Včera pojedeme do zoo“ nebo „Zítra jsem byl u dědy“). Chápání časového sledu se bude vyvíjet ještě do 4–5 let. 

Jak se jmenuješ a kde bydlíš?

Mělo by zvládnout:

Dítě ve věku 2,5 let by mělo zvládnout udat své plné jméno (eventuelně na opakovaný dotaz).

Může zvládat:

Může zvládnout říci, kde přibližně bydlí (město, část města).

 

Náměty na hry

Zeleninová tiskárna

I tentokrát vám nabídneme recept na hru, kterou můžete podnikat se svým dítětem doma např. za špatného počasí.

Domácí výroba tiskátek

Ze zeleniny vyrobíte tiskátka tak, že malým, velmi ostrým nožem vykrojíte jednoduchý tvar, např. trojúhelník, kolečko, hvězdu, obdélník. Vhodné je užít tvrdou zeleninu jako jsou brambory, mrkev ale možné je použít i jablka, apod. Poté ze stran opatrně odkrojte nepotřebné části tak, abyste tvar nepoškodili, takže tvar vyvstane.

K tiskání použijte barvy (např. vodové, temperové nebo prstové). Využijte různé tvary k vytvoření obrazu, např. mašinky, sluníčka, stromu, domečku, ztvárnit můžete i padající listí ze stromu. A pokud k výkresu přilepíte i několik opravdových lístků, kaštany či skořápky, jistě tím výkres zpestříte.

Pokud vám článek nezodpověděl všechny vaše otázky, tak se neváhejte obrátit na naši infolinku. Můžete telefonicky i prostřednictvím chatuPro důležité informace o psychomotorickém vývoji starších dětí pokračujte na další článek, ten se zabývá vývojem dětí od 31. měsíce

Autor: Mgr. Iva Bílková, fyzioterapeutka