Kyselina listová: proč ji užívat v těhotenství a v jakých potravinách se vyskytuje?

Potraviny, ve kterých se vyskytuje kyselina listová.

Kyselina listová by se měla ve zvýšeném množství užívat zejména v období těhotenství, ideálně však již tři měsíce před samotným otěhotněním. Přečtěte si, proč je vhodné kyselinu listovou užívat a v jakých potraviných se přirozeně vyskytuje.

Kyselina listová j e ve vodě rozpustný vitamín ze skupiny B-komplexu.

Význam kyseliny listové ve stravě:
  • je nezbytná pro syntézu nukleových kyselin , což jsou látky, které tvoří genetický materiál – tedy DNA a RNA,
  • podílí se na vzniku řady aminokyselin (například tryptofan, glycin nebo methionin), které mimo jiné pomáhají správnému vývoji plodu,
  • je také nezbytná pro krvetvorbu.

 

V době těhotenství

Právě v těhotenství by se měla kyselina listová užívat ve zvýšeném množství , ideálně však již tři měsíce před samotným otěhotněním . Mícha a mozek dítěte se vytváří již v prvních týdnech těhotenství a pozdější podávání již nemá takový efekt.

Kyselina listová napomáhá dělení buněk, podporuje růst plodu a diferenciaci tkání, zvláště nervové soustavy a snižuje výskyt vrozených vad nervového systému i jiných.

Nedostatek
  • způsobuje megaloblastickou anémii - červené krvinky jsou zvětšené, zdeformované a jejich schopnost přenášet kyslík je omezená,
  • také se mohou vyskytnout poruchy růstu i neplodnost,
  • hrozí odtržení placenty a tím i zvýšené riziko potratu.
Nadbytek
  • mohou se objevit žaludeční potíže (hořká pachuť v ústech, nadýmání, nevolnost),
  • příznaky podráždění centrálního nervového systému (zvýšená aktivita, podrážděnost, poruchy spánku).

Potraviny obsahující kyselinu listovou

Potraviny, v nichž se kyselina listová přirozeně vyskytuje: 
  • listová zelenina (čínské zelí, špenát, hlávkový salát),
  • košťálová zelenina (brokolice, květák, růžičková kapusta),
  • kořenová zelenina (červená řepa, ředkvička),
  • ostatní zelenina (chřest),
  • ovoce (jahody, maliny, pomeranč, datle),
  • ořechy (vlašské, lískové, kešu, sezamová semínka, slunečnicové semínka),
  • obiloviny (chléb celozrnný, rohlík celozrnný),
  • pivovarské kvasnice,
  • játra a vnitřnosti (v době těhotenství se však příliš nedoporučují pro jejich vysoký obsah vitamínu A i možnou přítomnost toxických látek).

Doporučená denní dávka v těhotenství:  600 - 800 µg/den

Běžnou stravou přijmeme denně asi jen 250 µg.

Alespoň měsíc před plánovaným otěhotněním a v 1. trimestru těhotenství se doporučuje užívat preventivně kyselinu listovou denně v potravinovém doplňku.

 

Obsah kyseliny listové v některých potravinách (µg/100g)

Droždí                                               1020

Čínské zelí                                          400

Červená řepa                                       93

Chřest                                                   86

Špenát                                                  78

Květák                                                   55

Brokolice                                              33

Sezamová, slunečnicová semínka   90

Vlašské ořechy                                    77

Kešu                                                      60

Celozrnný chléb, pečivo                     40

Maliny                                                   30

TIP: Zapomínáte do svého jídelníčku pravidelně zařazovat kyselinu listovou? Stáhněte si zdarma naší  mobilní aplikaci , která vám vždy připomene, že je třeba ji zařadit do jídelníčku!  Stáhněte si ji zde.

Infografika: Potraviny obsahující kyselinu listovou

Infografika: potraviny obsahující kyselinu listovou

Autor článku: Monika Vernerová, nutriční terapeutka