Otužování dětí: jak přirozeně posílit dětskou imunitu

Matka se svým dítětem ve větraném bytě

Vyvážená strava s dostatkem ovoce, zeleniny a mléka, ale také pohyb, pobyt na čerstvém vzduchu i sauna! To vše podpoří správný vývoj obranyschopnosti.

Maminky vědí, že dítě, které se přehoupne přes první narozeniny, je velmi aktivní. Batolata poznávají okolní svět, navštěvují kolektivní zařízení, seznamují se se spoustou nových věcí. A to všechno má vliv na zvýšenou náchylnost k infekcím. Proto je důležité myslet i na tzv.režimová opatření, kterými můžete imunitu zvýšit.

Pobyt venku a pohyb dítěti prospěje

Imunitu dítěte lze podpořit nejen vhodnou stravou, ale také dostatkem pohybu na zdravém vzduchu. Každá hodina strávená někde venku, kde není příliš smogu a prachu, je doslova dar pro zdraví. Pobytem na čerstvém vzduchu se dítě zároveň otužuje a snižuje se tak jeho nemocnost. Věděli jste, že podle statistik dítě onemocní do 10 let třeba až 100x? A jen malé procento dětí je nemocných proto, že by měly poruchu imunity.

Abyste se tomu vyhnuli, třeba jejich imunitní systém dobře a vhodně „nastartovat“.  Ani zima by vás tedy neměla odradit od pravidelných procházek venku . Budete-li dítě držet stále jen uvnitř, brzy bude choulostivé a tedy i častěji nemocné. S dětmi pobývejte venku 2 - 3 hodiny (podle počasí), v zimě snižte délku, ale zvyšte četnost.  A na procházky choďte i s kojenci ( do -5°C ).

Jak dítě oblékat

Při pobytu venku byste neměli zapomenout na správné oblečení. Pro oblékání batolat platí v podstatě stejná pravidla jako pro dospělé. Zejména v chladnějších měsících byste se měli držet hesla: vrstvit . Znamená to, že se obvykle využívá tří základních vrstev , kdy každá vrstva plní svoji funkci. Díky tomu se bude dítě cítit pohodlně.  

Pravidlo tří vrstev oblečení:
  • první vrstvou bývá tzv. termoprádlo, které pohlcuje pot a dítě pak nemá pocit mokra a chladu
  • druhá vrstva zase udržuje teplotu a odvádí vlhkost od těla
  • třetí vrstvou bývá většinou nějaká bunda nebo kombinéza, které brání před nepříznivými vlivy počasí, je odolná proti větru a nepromokne

Otužování vzduchem a saunou

Otužování stimuluje látkovou výměnu, celkově aktivizuje dětský organismus, navozuje pohodu, zvyšuje chuť k jídlu a především posiluje imunitu . Aby děti nebyly choulostivé, v bytě moc nepřetápějte a otužujte je například chladným vzduchem. Učte spát děti při otevřeném okně, nejdříve v letních měsících, a poté i v zimě. Samozřejmě ale dítě řádně oblékněte, aby neprochladlo.

V místnosti, kde dítě spí, by neměla být teplota vyšší než 18°C. Vše ale dělejte postupně a nenásilně, vždy s pomocí dítěte, třeba formou hry. Se saunováním můžete začít bez lékařského vyjádření v šesti měsících. Podstatou saunování je otužování teplou a chladnou vodou, což v těle vyvolá procesy, které prospívají v boji s nemocemi.

Sauna! Proč ne?

Budete-li s dětmi chodit do sauny , posílíte jejich imunitní systém a budou pak méně nemocné. Nejlépe je chodit do sauny aspoň 1x týdně , pro malé děti je vhodnější odpolední čas, protože pak bude příjemně unavené a snadněji pak usne.

Týdenní rytmus je důležitý i proto, že hladina imunoglobulinu A, který chrání sliznice dýchacích cest před infekcí, má vrchol působení 6 dnů. Saunovat se mohou jen zdravá batolata , vždy sledujete, jak dítě reaguje na teplo. Pobyt v sauně by neměl přesáhnout 3 - 5 minut.