Strie v těhotenství: jak jim předejít

V těhotenství je kůže, obzvlášť v některých partiích, velmi namáhána. Dokonce může nenávratně popraskat. Účinně pomůže jedině prevence.

Prsa, zadeček, stehna, břicho – to jsou oblasti těla, kde se kůže vlivem změn objemu v těhotenství rychle a hodně napíná. Někdy proto popraská. Nejprve se pod kůží objeví růžové až červeno-fialové trhlinky. Jsou to pajizévky, neboli strie, které postupně zbělají.

Strie však samy od sebe už nikdy nezmizí, protože změny zasahují i do podkoží, kde dochází k poškození elastických vazivových vláken.

Jak snížit tvorbu strií?

Strie se mohou na kůži objevit každé z nás, ovšem některé ženy mají k jejich tvorbě dědičné předpoklady. Jizvy pak mohou být skutečně výrazné. Právě ty ženy, které mají k tvorbě strií sklony, by měly v těhotenství dbát na prevenci.

Podle klinických dermatologů lze tvorbu pajizévek snížit pravidelným, opakovaným promazáváním. Začněte nejpozději na začátku druhého trimestru, kdy se začíná bříško rychle zvětšovat. Jemnou masáží citlivých partií vtírejte mastné krémy. Zpočátku stačí 1x denně, s přibývajícím těhotenstvím pak můžete masírovat i častěji.

Jaký vybrat krém?

Dermatologové radí: vyberte co nejjednodušší recepturu s minimem konzervačních látek a parfémů. Jen tak snížíte na minimum riziko podráždění kůže a alergické reakce. Silná vůně navíc může zakrývat i nekvalitní složky použité při výrobě.

Doporučuje se mazat problémové partie mastnými krémy, oleji či másly, nejlépe s obsahem kyseliny hyaluronové, která tvorbu pajizévek zmírňuje. 

Přípravky by měly obsahovat zvláčňující a hydratující složky, nenasycené mastné kyseliny a vitamíny. Vhodným přírodním vysoce hydratujícím přípravkem je například bambucké máslo, což je tuk ze semen máslovníku afrického, nebo řada za studena lisovaných olejů. Všechny tyto kosmetické přípravky jsou běžně k dostání v lékárnách či drogeriích.

Tipy a rady jen pro vás

Chcete dostávat praktické tipy a rady ohledně těhotenství přímo do e-mailové schránky? Staňte se členkou Nutriklubu a my vám je každý týden pošleme. Vždy podle toho, v jakém týdnu těhotenství se právě nacházíte.

Autorka: Markéta Slomková