Při nákupu nad 1500 Kč získáte dopravu ZDARMA!

Jakým potravinám se vyhnout v těhotenství?

O těhotenství se často mluví jako o období omezení, ale realita je mnohem světlejší. Věřte nebo ne, ve světě současných potravin není mnoho, co byste nemohli ochutnat bezpečně pro vás i vaše dítě.  Takže pokud vás zajímá, co je v těhotenství na talíři dovoleno a co byste měly raději omezit, pokračujte ve čtení.

O těhotných ženách se mluví jako o budoucích nebo nastávajících maminkách. Jenže maminkou se stáváte už při potvrzení těhotenství. Vždyť v tuhle chvíli přebíráte obrovský kus zodpovědnosti za toho kulihráška v břiše a jeho zdravý vývoj, který se neobejde bez úprav vašeho životního stylu a stravování. A právě na jídlo se dnes zaměříme! Co v těhotenství (ne)jíst)?

Dobrá zpráva na úvod: těch omezení není tolik, jak se na první, letmý pohled do hlubin internetu zdá. Hodně varovných ukazováčků a zákazů totiž pochází z dob našich babiček, kdy se potraviny nepodléhali takové regulaci a kontrole, jako je tomu teď. Vzhledem k široké nabídce potravin (v samoobsluhách i na jídelníčcích restaurací) navíc snáze najdete chuťově uspokojivou, ale zcela bezpečnou alternativu k tomu, po čem zrovna touží váš jazýček.

Syrové ryby a korýši

Konzumace syrových ryb a korýšů může vést k nákaze listerií, salmonelou a vibriony. Podrobný seznam doporučení – včetně toho, jak je to ve vaší situaci se striktním zákazem sushi – najdete v našem článku Ryby v těhotenství: které můžete jíst bez obav?

Nedovařené a syrové maso

Stejně jako v případě syrových ryb může i konzumace syrového či nedovařeného masa vést k nákaze listerií, salmonelou, dále pak toxoplazmózou a bakteriemi, které mohou mít za následek předčasný porod, neurologická onemocnění, mentální retardaci a epilepsii u nenarozeného dítěte.

Syrová vejce

Vajíčka jsou zdrojem kvalitních bílkovin, vitamínů a obsahují tuky s prospěšnými esenciálními mastnými kyselinami. Obsahují též cholin, který společně s kyselinou listovou působí na zdárný vývoj mozku plodu. Pozor si však musíte dát na tepelné zpracování. Vejce vařte nebo smažte více než 7 minut.

Syrová vejce se mohou nacházet i v domácí majonéze, zmrzlině a polevách. Jejich konzumace může vést k nákaze salmonelou. Ta vyvolává horečku, zvracení, žaludeční křeče a průjem.

Vnitřnosti

Milujete játra? Dejte si je opravdu s mírou, protože obsahují vysoké množství vitaminu A, který může poškodit plod. Raději vyzkoušejte tepelně zpracovaná a kvalitní srdíčka!

Syrové klíčky

U syrových klíčků (např. z vojtěšky, jetele, ředkviček, fazolí mungo apod.) také hrozí kontaminace salmonelou. Po tepelné úpravě si je ale klidně dejte! Třeba fazolky mungo fazolky mungo jsou plné vitamínů a minerálů a obsahují vitamíny skupiny B, zejména kyselinu listovou, tak zásadní pro pro správný vývoj nervové soustavy plodu.

Nemyté ovoce a zelenina

Nemyté ovoce a zelenina mohou být zdrojem listerie, salmonely, toxoplazmy či patogenních koliformních bakterií.

Nepasterizované mléko, sýry a ovocné džusy

Tyto potraviny mohou být infikovány listerií, salmonelou, bakterii E-coli, brucellou a kampylobakterem, které mohou být příčinou například potratu. Pozor na sýry feta, brie nebo camembert. Jak zjistit, jestli je konkrétní produkt pasterizovaný? Informaci o pasterizaci vždy najdete na obalu.

Zabíjela byste v těhotenství pro hermelín? Dejte si grilovaný (ať už na salát, nebo s chlebem). Bakterie listerie pak nemají šanci. To samý platí o grilovaném hermelínu (i když se rozhodně nehodí to se smaženými výrobky v těhotenství přehánět). Naopak pozor na nakládaný hermelín (jistě vám selský rozum napovídá, že ten tepelně upravený není).

Alkohol

Poslední – a ruku na srdce, často také nejnáročnější bod – zvlášť pokud jste těhotná přes letní sezónu plnou grilovaček a svateb. Konzumace alkoholu v těhotenství zvyšuje riziko potratu či narození mrtvého dítěte. Mezi další rizika patří fetální alkoholový syndrom, srdeční defekty a mentální retardace.

Dobrá zpráva je, že nabídka nealkoholických alternativ oblíbených drinků se rozšiřuje raketovou rychlostí. Doporučujeme vyzkoušet třeba:

nealkoholické (dealkoholizované) víno. Na vlnu nealko vín naskočili supermarkety i lokální vinaři. Zvlášť ta perlivá chutnají opravdu k nerozeznání od alkoholických variant!

koktejly s 0 % alkoholu. Virgin mojito není žádná novinka pod sluncem, ale už jste vyzkoušela třeba nealkoholický gin s tonicem? Výborný je také nealkoholický aperitiv Crodino, který se vyrábí z kvalitních bylin a koření louhovaných až 6 měsíců v pramenité vodě. Jeho výrazná chuť a vůně vás okouzlí.

nealkoholické pivo. Svlažte hrdlo obligátním Birellem, pokud možno v čepované variantě. Kromě ležáků bez alkoholu najdete v nepřeberné nabídce malých českých pivovarů i jiné pivní styly a ochucené varianty.

Zarazilo vás, že vám v těhotenství doporučujeme tonic s problematickým chininem? V běžně dostupných nápojích ho najdete jen malé množství. Jednorázová konzumace nebude mít na vaše těhotenství negativní vliv.


Související články

Zjistěte více o mateřství

mom and baby

Spojte se s naší poradnou odborníků

Potřebujete radu? Spojte se s námi. Pomůžeme vám s otázkami týkajících se těhotenství, mateřství, rodičovství nebo výživy dětí.

Na vaše dotazy jsme připraveni odpovídat každý všední den od 8:30 do 16:00.

Důležité upozornění

Pro výživu novorozenců a kojenců je nejpřirozenější a nejvýhodnější stravou, zastoupením a kvalitou živin, mateřské mléko. Kojenecká výživa by měla být používána jen na základě doporučení lékaře nebo osoby kvalifikované v oblasti výživy lidí, farmacie nebo péče o matku a dítě. Světová zdravotnická organizace doporučuje výhradné kojení do 6 měsíců věku dítěte, a pokud je to možné, pokračovat v kojení až do dvou let věku dítěte. Vždy mějte na paměti, že rozhodnutí přestat kojit může být nevratné. Přechod na kojeneckou výživu má i zvýšené finanční a sociální dopady oproti kojení. Pro zdraví kojence je důležité důsledné dodržovat doporučený postup přípravy, dávkování a použití kojenecké výživy uvedený na obale. Způsob použití a další informace na obalech. Batolecí mléka, příkrmy, kaše a sušenky mají být pouze součástí smíšené a vyvážené stravy dítěte. Potraviny pro zvláštní výživu. 

x