Psychomotorický vývoj dítěte (12.–18. měsíc)

Dítě si hraje se složitějšími hračkami, jeho psychomotorický vývoj postupuje správně

Co už vaše děťátko dokáže a co se právě učí? Máme pro vás přehled psychomotorických dovedností pro miminka od 12. do 18. měsíce a tipy, jak je kontrolovat.

Vaše dítě za poslední rok učinilo velký pokrok, který je pravděpodobně nejvíce patrný v jeho fyzických dovednostech. Naučilo se plazit, lézt a stát, popřípadě si začalo osvojovat vratkou chůzi. V následujícím roce jeho motorický vývoj nebude zdaleka tak překotný. Nejpatrnější bude vývoj osobnosti dítěte, řeči, a jemné motoriky. Hodnocení psychomotorického vývoje po roce věku dítěte není již tak striktně měřeno, jako tomu bylo u dítěte od narození do 12 měsíců. 

Hrubá motorika

12. měsíc

V jednom roce a krátce po něm dítě umí stát. Měli byste dítě emočně podpořit v radosti, že umí takovou těžkou dovednost. Radujte se s ním, tleskejte a pochvalte je. Dodáte mu tím odvahu pouštět se do složitějších krůčků. Vaše dítě můžete podpořit i tím, že kolem něj postavíte stabilní hračky a nábytek, tak, aby se mohlo kdykoli zachytit a opřít se o ně.

POZOR! Rozhodně nespěchejte s obouváním botiček. Dítě v tomto věku žádnou obuv nepotřebuje, dokud nezačne chodit venku. Naopak volná, botičkou nezpevněná nožička, má prostor pro zdravý vývoj kostí a kloubů nohy.

15. měsíc

V tomto období se dítě umí posadit ze stoje a opět vstát, aniž by potřebovalo pomoc cizí osoby či předmětu. Umí lézt po schodech nahoru i dolů po čtyřech. Pokud jde, jsou jeho kroky nestejně dlouhé a každý krok má trochu jiný směr. Kroky jsou nejisté a nestejně vysoké.

POZOR! Měli byste při učení chůze věnovat dítěti velkou pozornost. Pokud bude často padat, budou ho tyto pády odrazovat od dalších pokusů a pokroku.

18. měsíc

Osmnácti měsíční dítě dokáže lézt po schodech bez cizí pomoci, i když se musí přidržovat rukama. Jeho chůze je stabilnější, dokonce zvládá chůzi pozadu a padat by mělo jen zřídka. Chůzi pozadu můžete využít pro hry s dítětem. Děti milují i „tančení“ na hudbu, překračování vyšších předmětů, kopání do měkkého, popřípadě ozvučeného míče. Doma jistě najdete mnoho variant, jak dítě podpořit v učení chůze a v učení změny směru chůze.

Jemná motorika

12. měsíc

V roce se dítě umí samo krmit rukama. Jeho pokusy dopravit potravinu do úst bývají s minimálním odpadem. Práci se lžičkou ale ještě nezvládá. V tomto věku můžete začít dítě učit pracovat s příborem. Postavte před dítě hustší jídlo, které nebude ze lžičky sklouzávat. Mívá v oblibě odhazování jakýchkoli věcí. Pokud vás často rozčiluje tím, že shazuje potraviny ze stolu na zem, vyhazuje hračky z kočárku apod., věřte, že to není tím, že by vás chtělo rozčílit, ale jen samo potřebuje ověřovat třetí rozměr prostoru. Dobře zná, jak je něco daleko před ním nebo vedle něj, ale jak je co hluboko pod ním, to jej zajímá právě teď.

15. měsíc

V tomto věku dítě dokáže uchopit hrnek či skleničku a napít se z něj, aniž by obsah na sebe vylilo a opět jej šikovně postaví na stůl. Také se umí samo nakrmit lžičkou a bryndá málo či vůbec. Při čtení knížky s tenkými listy obrací více stránek naráz. Dokonce při stavbě věže z kostek postaví na sebe 3 kostky, aniž by spadly.

Dítěti můžete ukazovat, jak se oblékají ponožky, boty nebo čepice. Tyto jednoduché úkony by mohlo již zvládnout samo.

18. měsíc

Při četbě z knížky obrací již jen 2–3 stránky naráz. Při stavbě věže postaví na sebe 3–5 kostek. Dokáže se zcela samostatně najíst včetně pití z hrnečku. Baví ho čmárat po papíru, přičemž směr čar je více horizontální. Tužku drží většinou celou rukou. Vaše dítě bude nadšeno, pokud mu poskytnete často papír a pastelku, popřípadě štětec s barvami, k vytváření nádherných abstraktních „obrazů“.

 

Osobnost dítěte

12. měsíc

Roční dítě zná své jméno a rozumí výrazu „ne“. Má smysl pro humor, dokáže projevit náklonnost přitisknutím tváře na vaši, popřípadě vás silně obejme. Posadíte-li dítě na nočník po jídle, je možné dosáhnout pozitivních výsledků. Nicméně není schopno ovládat své vyprazdňování. Nechte se v tomto vést svým dítětem.

15. měsíc

V tomto období dítě rádo vstupuje do rozhovoru dospělých lidí svými výkřiky, dokáže neverbálně požádat o věci, přestat činnost při slůvku „ne“. V tomto období můžete začít s výukou „děkuji“.

Na velkou ano, na malou ještě ne

Vaše dítě si začíná uvědomovat, že se mu chce močit. Má však malé zadržovací schopnosti, tudíž se velmi rychle bude chtít vyčůrat. Lepší a úspěšnější jsou pokusy začínat s vysazováním na nočník či na dětské prkénko na WC při vyprazdňování stolice. Právě tento úkon je dětmi lépe chápán a ovládán.

Kdy je zralé na nočník či dětské prkénko?

Aby úspěšnost a spokojenost v učení byla jak na straně maminky, tak i na straně dítěte, doporučuje se zahájit vysazování v době, kdy je na to dítě mentálně zralé.

Tedy v době, kdy vám dokáže jakýmkoli způsobem sdělit, že potřebuje na velkou. Je nutné, aby bylo ochotno chvíli sedět (můžete například pro zaujetí dítěte číst knížku). Vhodné je prostředí pro dítě „vyzdobit“. Jistě motivující, pro časté použití, bude nočník s obrázkem či dětské prkénko ve tvaru zvířátka.

18. měsíc

V tomto období již vaše dítě stále více napomáhá při oblékání a svlékání. Dovolujte mu tedy, aby se samo oblékalo (jednoduché části oděvu). Dítě samo jí a pije. Prokazuje lásku členům rodiny, domácím zvířatům a panenkám. Také si rádo hraje vedle jiných dětí, i když ještě ne s nimi.

Močový měchýř a nervy vašeho dítěte jsou již dostatečně vyvinuty, takže vás může na nutnost použít nočník či dětské prkénko dobře upozornit. Chvalte jakýkoli úspěch a všechny neúspěchy přehlížejte. Neočekávejte, že se dítě v noci nepomočí, kapacita jeho močového měchýře je stále nedostatečná.

 

Řeč

12. měsíc

Roční dítě umí říkat 2–3 smysluplná slova. Dlouho před tím, než dokáže slovně vyjádřit věci, dokáže je rozpoznat, když se na ně ukáže. Některé děti se učí slova odzadu (např. „s“…„es“…„pes“) některá slova se naopak učí zepředu („a“ pro „auto“). Pokud se jej při četbě knížky zeptáte, kde je např. pejsek, tak obrázek pejska vyhledá očima.

15. měsíc

Takto velké dítě používá vlastní žargon, což je řada jeho vlastních výrazů pro věci, lidi, zvířata. Může vyslovovat některá skutečná slova. Některé děti opakují krátkou větu, kterou často opakujete („Co to je?“), ale tato věta splývá spíše jako jedno slovo.

18. měsíc

V tomto věku je vaše dítě schopné ukázat na velkou řadu věcí v knížce i v běžném životě. Jeho aktivní slovní zásobu by mělo tvořit přibližně 10 slov.

Fyzický vývoj svého dítěte můžete nadále srovnávat s ostatními dětmi (až do 24. měsíce) v aplikaci Růstový graf. Informace o psychomotorickém vývoji v další důležité fázi života vašeho dítěte (19. - 24. měsíc) najde v dalším článku seriálu

Autor: Mgr. Iva Bílková, fyzioterapeutka