Psychomotorický vývoj dítěte (0.–2. měsíce)

matka zkouší, zda se dítě správně vyvíví

Co už vaše děťátko dokáže a co se právě učí? Podle jakých ukazatelů můžete sami doma pozorovat, zda se jeho psychomotorický vývoj ubírá tím správným směrem?

Novorozeně tráví největší část dne se svou maminkou. Z tohoto důvodu je právě maminka první osobou, která může včas zpozorovat počínající problém svého miminka. V následujícím seriálu o psychomotorickém vývoji vám přinášíme jednoduchý klíč, podle kterého můžete sledovat správnost vývoje svého miminka. Případné nesrovnalosti pak můžete konzultovat se svým pediatrem. 

Jak mám dítě kontrolovat?

Existují dvě polohy, ve kterých dítě kotrolujeme.

Výchozí poloha I.

Kdy hodnotíme?

Vhodné je mít miminko svlečené (např. když se je chystáte koupat a máte je nahé na přebalovací podložce). Můžete tak snadno prohlédnout jeho tělíčko.

Co hodnotíme?

Hodnotí se např., v jakých částech těla se opírá o podložku, jak otáčí či zvedá hlavičku a trup, v jaké poloze má nožičky apod. V tomto případě jde o hodnocení, při němž by oděv mohl zakrývat drobnosti (vrásky či kožní záhyby apod.).

Cíl tohoto sledování: Sledujete kvalitu pohybu.

Jak často sledovat? Kontroly provádějte jednou za 2–4 týdny.

 

Výchozí poloha II.

Kdy hodnotíme?

Psychomotorický vývoj můžete hodnotit i během dne, kdy je vaše miminko oblečené.

Co hodnotíme?

Můžete sledovat, jak často se otáčí na jednu či druhou stranu. Zda upřednostňuje jednu ze stran a tudíž je např. častěji otočené obličejem na preferovanou stranu. Jakým způsobem se přetáčí na bříško, leze, chodí…

Cíl tohoto sledování: Hodnocení se liší podle toho, o jak staré miminko pečujete. V tomto hrubším hodnocení sledujete spíše to, čeho je miminko schopno – maximální výkon, dovednosti dítěte (kvantitu pohybu).

Jak často sledovat?

Kontroly provádějte jednou za 2–4 týdny.

 

Novorozenec (první 4 týdny)


V leže na zádech můžete pozorovat, jak dítě zaujímá tzv. asymetrickou polohu.

  • Co by mělo zvládat?

Pokud je jeho hlavička otočená např. obličejem doprava, bude i jeho bříško natočeno na tuto stranu. Hlavička je mírně v záklonu a úklonu a stejně tak i pánev je jakoby vystrčená zadečkem dozadu a nakloněná na jednu stranu. Toto asymetrické držení je typické pro děti do 3. měsíce.

V leže na bříšku naléhá miminko na hrudník a zadeček má vystrčený vzhůru. Ručičky a nožičky má skrčené jakoby pod tělíčkem. Miminko si stále drží skrčenou polohu, jakou mělo v bříšku u maminky.

  • Co by mělo zvládat?

Mělo by být schopno otočit hlavičku z jedné tvářičky a položit ji na druhou. Nemusí ale nijak vysoko zvedat hlavičku. Ručičky jsou po většinu času zaťaty v pěst s palečkem schovaným uvnitř prstíků. Pěstička by ale neměla být držena křečovitě a rozhodně by mělo být miminko schopno pěstičku krátkodobě uvolnit a prstíky samo rozevřít.

 

Novorozenec (4.–8. týden)

 

V těchto týdnech můžete u svého miminka pozorovat, že vás dokáže sledovat, respektive zaostří pohled na vás. Jeho pohled, jen pro vás, je ale zatím pouze krátkodobý. Zrakový kontakt znamená, že je vaše dítě mentálně zdravé. Psychicky zdravé miminko má potřebu někoho či něco sledovat, pozorovat a tato touha dále přeroste v pozdějším věku v potřebu dosáhnout na hračku, na kterou vidí a pohrát si s ní.

 

V leže na bříšku

  • Co by mělo zvládnout?

Miminko dokáže zvednout hlavičku nad podložku tak, že krček jakoby protáhne šikmo vzhůru. Nemělo by tedy zvedat hlavičku pouze záklonem v krční páteři, ale při správném zvednutí hlavičky vzhůru se zapojí i svaly na přední straně krku (včetně hlubokých svalů na přední straně krční páteře).

  •  Jak pracuje ručička?

Ručička a její prstíky se začínají rozvolňovat. Častěji dokáže miminko rozevřít pěstičku, přičemž palec je většinu času mimo sevřenou pěst.

Celkově se miminko začíná uvolňovat ze skrčené pozice podobné té, kterou zaujímalo u maminky v bříšku.

 

Reflexy


Novorozenec je po většinu času pod vlivem reflexů. Reflexy mu umožňují přežití (dýchání, srdeční činnost, ale i vyhledat potravu a najíst se). Novorozenecké reflexy by měl při pravidelných prohlídkách hodnotit pediatr, popřípadě neurolog. Míšní reflexy vymizí během dozrávání CNS (centrální nervové soustavy), ale některé zůstanou.

Některé z reflexů si můžete otestovat sami, bez pomoci svého pediatra či neurologa. Můžete tak odhalit případné nesrovnalosti ve vývoji pravé či levé poloviny těla, popř. končetin. Podobně jako reflexy na končetinách si můžete otestovat i reflexy ze skupiny "Míšních." To je speciální skupina reflexů, které vymizí během dozrávání centrální nervové soustavy.

Reflexy na končetinách

Reflexy hodnocené na končetinách (ručičky, nožičky) by měly být výbavné na obou končetinách stejně intenzivně.

Varovné signály:

Pokud na jedné straně reflex je výbavný a na druhé nikoli, popř. je výbavný intenzivněji než na prvé, bude se jednat s největší pravděpodobností o neurologický problém.

Míšní reflexy

Míšní reflexy vymizí během dozrávání CNS (centrální nervové soustavy).

Varovné signály:

Pokud výbavnost reflexu přetrvává ještě v době, kdy by měl být již vyhaslý, může tento fakt být pro vás opět vodítkem k tomu, že byste měli upozornit svého pediatra na nesrovnalosti ve vývoji dítěte.

POZOR! Nenechte se odradit myšlenkou, že pediatr v oboru pohybové soustavy člověka určitě vše zná. Ne vždy je tomu tak. Vy jste jedinou osobou, která se musí zastat práv na zdraví svého dítěte.

 

Jak míšní reflexy testujeme?

 

Chůzový

Provedení: Uchopte pevně miminko za tělíčko a jakoby ho postavte na podložku. Při kontaktu jeho levé plosky o stůl se levá nožička vzepře a pravá udělá nákrok. Pokud nakloníte dítě vpravo, vzepře se pravá nožička proti podložce a nákrok udělá levá nožička.

Kdy jej u dítěte pozorujeme?

Tento reflex je výbavný do 4.–6. týdne života.

 

Hledací reflex

Provedení: Položíte-li prst ke koutku úst, bude jej miminko hledat jazykem.

Kdy jej u dítěte pozorujeme?

Výbavný by měl být do 3. měsíce.

 

Sací reflex

Provedení: Při vložení prstu do úst ucítíte, jak se miminko snaží váš prst sát.

Kdy jej u dítěte pozorujeme?

Výbavný je do 3. měsíce. Starší dítě saje samozřejmě také, ale jeho sání už je vědomé, tedy umí sát samo, a reflex již k této činnosti nepotřebuje.

 

Úchopový reflex na horních končetinách

Provedení: Vložte svůj prst do otevřené ručičky dítěte tak, abyste se dotkli dlaně miminka. Okamžitě vás dítě svými prstíky pevně sevře.

Kdy jej u dítěte pozorujeme?

Výbavný je do 5. měsíce věku. Starší dítě dokáže již uchopit předmět nebo hračku vědomě a dokáže si s ní hrát.

 

Úchopový reflex na dolních končetinách

Provedení: Položte svůj prst na rozevřenou nožičku dítěte tak, abyste se dotkli horní části nožičky miminka. Dítě se vás bude okamžitě snažit svými prstíky sevřít.

Kdy jej u dítěte pozorujeme?

Jeho výbavnost přetrvává až do 9. měsíce, kdy se dítě začíná učit stát.

Předešlé reflexy s postupujícím věkem dítěte musí vyhasnout, ale reflex, který chrání oči dítěte před mechanickým poškozením po celý jeho život, nikdy nezaniká.

Reflex pro ochranu očí

Provedení: Pokud prudce přiblížíte svou ruku k obličeji dítěte, mělo by mrknout.

Kdy jej u dítěte pozorujeme?

Vybavený je až po 3. měsíci. Po pátém měsíci dítě mrká i po tlesknutí před obličejem.

Ještě než budete pokračovat na článek o psychomotorickém vývoji dětí starých 3-4 měsíce, nezapomeňte svému děťátku založit záznamníček, kde můžete sledovat a zapisovat si  denní režim svého děťátka.

Autor: Mgr. Iva Bílková, fyzioterapeutka