První menstruace po porodu

Nástup menstruace po porodu, její charakter, intenzita a následná pravidelnost je velmi individuální. První menstruace po porodu přichází u žen, které nekojí, za 6 – 8 týdnů po porodu. U kojících maminek může menstruace přijít také za 6 týdnů po porodu a dál se cyklus dostavuje pravidelně po 28 dnech nebo ve zcela nepravidelných intervalech, což v tomto období není problém

První menstruace po porodu

První menstruace se může dostavit také kdykoli v průběhu kojení nebo až 6 týdnů po skončení kojení.

Krvácení je obvykle jiné, než byla žena zvyklá před porodem, může být výrazně silnější, ale i slabší. Bolesti v podbřišku mohou být také silnější nebo naopak vůbec žádné.

V průběhu menstruačního období je možné zaznamenat sníženou tvorbu mléka u kojících žen a miminko může i mateřské mléko odmítat pro změnu jeho chuti. Ve většině případů se situace po odeznění menstruace opět upraví.

Chuť mléka se mění neustále pod vlivem stravy maminky, pod vlivem hormonálních a metabolických reakcí. Mnohdy odmítání mateřského mléka není ani tak vlivem změny chuti mléka, jako spíše reakcí na snížený tok mléka.

Samotná kvalita mateřského mléka však zůstává i při menstruaci stejná.

prvni-menstruace-po-porodu-2-original

Průběh první menstruace po porodu

Velmi často (asi u 50% žen) krvácení předchází  hormonální nerovnováha a s ní spojené následky: změny nálad, úzkost, únava, podrážděnost, neklid, pokles schopnosti soustředění, ztráta sebekontroly, agresivita, přejídání, bolesti hlavy a v zádech.

Výraznější premenstruální syndrom (PMS) lze zvládat úpravou dietního režimu:
  1. omezit příjem cukrů: cukr zvyšuje vylučování B vitaminu, vápníku, hořčíku a chromu z organismu, což negativně ovlivňuje duševní pohodu
  2. omezit sůl: sůl podporuje zadržování vody v těle a zhoršuje pocity nadýmání a oteklosti
  3. omezit pití kávy: kofein zvyšuje pocity úzkosti
  4. omezit konzumaci červeného masa, které obsahuje příliš sodíku a tuku
  5. zvýšit konzumaci banánů, rajčat, broskví, které obsahují draslík (draslík pomáhá proti zadržování vody v těle)
  6. do jídelníčku zařaďte: bílé maso, ryby, celozrnné pečivo, chřest, petržel, řeřicha, artyčoky, fíky, datle
  7. zvýšit příjem tekutin ve formě bylinkových čajů a ovocné šťávy, NIKOLIV VŠAK ALKOHOLU
Jsou také vhodné změny životního stylu:
  1. dostatečný pohyb na čerstvém vzduchu, ale NE nadměrná fyzická zátěž (např. v posilovně)
  2. maximální hygiena: několikrát denně sprcha vlažnou vodou s užítím gelů pro intimní hygienu
  3. zaměřit se na vhodné formy relaxace: pravidelný spánek, aromaterapie, poslech relaxační hudby
  4. užívání potravinových doplňků a vitaminu: hořčík, vápník, které tlumí bolesti, B komplex, který snižuje psychické napětí a úzkost, pupalkový olej obohacený vitaminem E (např. preparát Orissa).
Kdy je vhodné vyhledat lékařskou péči?

Ženy s těžkým průběhem  premenstruačního syndromu (PMS) musí vyhledat péči lékaře.

Lékařskou péči je vhodné vyhledat i pokud krvácení, zvláště silné krvácení,  neustane do 7dnů.

Stejně tak, pokud je krvácení provázeno  křečovitými bolestmi v podbřišku a teplotou.

Mohlo by vás zajímat: Otěhotnění po porodu a během kojení