Mléko a mléčné výrobky v těhotenství

Mléko a mléčné výrobky představují jedinečný zdroj vápníku v době těhotenství. Přečtěte si, které mléčné výrobky jsou vhodné a které nikoliv.

Ačkoliv některé kultury mléko a mléčné výrobky nekonzumují, my si bez nich vyvážený jídelníček nedokážeme představit. Pro těhotnou ženu je důležité , že mají vysokou výživovou hodnotu, jsou zdrojem velmi kvalitních (plnohodnotných) bílkovin, vitamínů (zejména vitamínu D) a minerálních látek (vápník). Zejména jako zdroj vápníku jsou mléčné výrobky téměř nenahraditelné.

Které mléčné výrobky jsou nejvhodnější a proč?

1. Zakysané mléčné výrobky

Zakysané mléčné výrobky jsou lépe stravitelné pro nižší obsah mléčného cukru (laktózy) – mohou tak být vhodné i pro osoby, které trpí laktózovou intolerancí (někteří lidé ale netolerují laktózu vůbec a i po konzumaci zakysaných mléčných výrobků se u nich mohou objevovat potíže) .
V kyselém prostředí se navíc mnohem lépe využívá onen důležitý vápník. Zakysané mléčné výrobky navíc pozitivně působí na mikrofloru ve střevě.

2. Sýry a tvarohy

Tyto dobroty mají vysoký podíl dobře využitelného vápníku, významný obsah minerálních látek. O skvělém přísunu bílkoviny nemluvě!
Pozor na sýry s vysokým obsahem tuků a soli, také na sýry plísňové (hermelín, niva), které je vhodné konzumovat jen výjimečně a v malém množství.
Těhotné ženy by se měly zcela vyhnout sýrům vyrobeným z nepasterizovaného mléka.  
Pro doplnění vápníku také nejsou vhodné tavené sýry, které obsahují tavící soli s obsahem fosforu, jehož nadbytek brání vstřebávání vápníku.

Vhodné a nevhodné mléčné výrobky v těhotenství

Mohlo by vás také zajímat:  Kyselina listová: proč ji užívat v těhotenství a v jakých potravinách se vyskytuje?