Sedmero rad při rodinném hubnutí

Nadváha je jednou z nejrozšířenějších civilizačních chorob a nepostihuje jen dospělé, ale i děti. Zdravá strava a aktivní životní styl jsou základem úspěchu. Pokuste se rozbourat zažité návyky a začněte žít jinak, zdravěji, připravíte lepší život nejenom vám, vašim dětem, ale i vnoučatům a dalším generacím.

Základní otázkou je, zda nechat hubnutí v rukou dítěte, nebo je naopak jednoznačně vést a přísně kontrolovat. Záleží to samozřejmě na věku i osobnosti dítěte. Jisté je, že časem nastane doba, kdy se bude dítě rozhodovat zcela samostatně, ale vy mu můžete dát nyní základ, který ovlivní, jak se bude dítě chovat ve vztahu k jídlu a pohybu až bude bez vaší přítomnosti a zcela bez kontroly.

Ve vaší moci tedy je, abyste svému dítěti vytvořili nenásilně počátek nového životního stylu. Pokuste se rozbourat zažité návyky a začněte žít jinak, zdravěji, připravíte lepší život nejenom vám, vašim dětem, ale i vnoučatům a dalším generacím.

1. BUĎTE VZOREM

Buďte dítěti okázalým vzorem při změně stravovacích návyků. Přimějte tatínka, ať jásá nebo přinejmenším nekritizuje s výraznými grimasami pokrmy, které chcete, aby dítě jedlo. Ukazuje se, že nové jídlo je potřeba dítěti předložit nejméně 7x, aby si ho oblíbilo. Vyprávějte jim o vašich úspěších, které děti neviděly. Pochlubte se, jak jste např. při oslavě v práci ochutnali vlašského salátu jenom symbolicky, a zatímco kolega snědl celý talíř smažených brambůrků, vy jste si jich vzali jenom pět.

2. POHYBOVÁ AKTIVITA

Vzorem byste měli být nejenom ve stravovacích návycích, ale i v pohybové aktivitě. Pro dítě je těžké nedívat se na televizi a cvičit, když zbytek rodiny sedí u televize. Nejméně časově náročná je postupně dávkovaná jízda na rotopedu. Vy při zprávách a dítě při pořadu, který má rádo. Střídejte druhy pohybu. Uvidíte, že společně prováděná aktivita upevní i rodinné vztahy.

3. SPOLEČNĚ K CÍLI

Důležité je, abyste do nového životního způsobu zapojili celou rodinu, tedy i ty členy rodiny, kteří nepotřebují hubnout. Zdravější způsob života prospěje v každém případě všem. Dítě se může těžko chovat jinak než tatínek, či bratr. A zlatá střední cesta? Kompromisy pro všechny se vždycky najdou. Lepší jídelní návyky a zvýšení pohybové aktivity může přijmout za své každý člen rodiny.

4. DÍTĚ JE DŮLEŽITĚJŠÍ NEŽ BLYŠTÍCÍ SE OKNA

Víme, že v dnešní uspěchané době máte neustále pocit, že nemůžete nic stačit. Na druhé straně však zase platí, že na co si člověk najít čas chce, na to si ho najde. Opomiňte zejména v počátku nácviku nového chování méně důležité práce a věnujte čas sobě a dítěti. Vyšetřete si alespoň obden čas na nějakou pohybovou aktivitu i za cenu, že byt nebude uklizen jako klícka.

Mohlo by vás zajímat: Výživa batolat - průvodce mléčnou výživou 1 - 3 roky

5. CHVALTE, CHVALTE, CHVALTE

Nešetřete chválou, oceňujte, chvalte dítě a nejenom za ubrané kilogramy, ale i za plnění dílčích cílů. Každý je rád pochválen. Vy jste potěšeni, když vás pochválí šéf v zaměstnání, studenti milují ocenění učitele a děti jsou šťastny, když je pochválí rodiče. Přináší jim to pocit uspokojení.

V Americe byl proveden výzkum, ve kterém byly porovnávány dvě skupiny obézních dětí, které se snažily zhubnout. Rodiče první skupiny dětí dostali pokyny, aby děti při hubnutí hodně chválili, a oceňovali. Rodiče druhé skupiny tyto pokyny nedostali. Za pět měsíců od zahájení studie zhubly děti první skupiny třikrát více, než děti, které nebyly oceňovány.

Slova dělají někdy divy. Pochvala pomáhá dětem budovat sebedůvěru, které zejména obézní děti nemají dostatek. Ocenění je nejvíce účinné, když přijde okamžitě po správném chování. Buďte v odměňování důslední, reagujte na určité chování vždy stejně, nikdy se nesmí stát, že jednou dítě za určité chování odměníte a jindy ho káráte.

Nesmí se tedy stát, že např. vyhubujete dítěti, že si koupilo zmrzlinu a druhý den mu ji koupíte za to, že si opravilo známku ve škole. Nebo slíbíte dítěti, že pokud bude daný týden dodržovat zásady správné výživy, na kterých se domluvíte, že půjdete do zoologické zahrady. Pak tam opravdu jít musíte bez ohledu na to, že málem „dostáváte infarkt“ z neuvěřitelného nepořádku, který dokázalo dítě vyrobit v pokoji za jedno odpoledne.

6. RYCHLE OD STOLU

Zkuste porušit rodinné tradice a při rodinných oslavách si předem naplánujte činnosti, při kterých strávíte minimum času u stolu. A uvidíte, že dítě si nakonec bude s vámi radši hrát než sedět přejedené nečinně u stolu.

7. SKONČETE S HODNÝMI TATÍNKY A ZLÝMI MAMINKAMI

Nepodceňujte množství jídla, které dítě sní u kamarádů. Dohodněte se s učiteli ve školní jídelně, aby nedocházelo k tomu, že budou dítě nutit do snědení kompletního oběda. Připravte též dítěti do ledničky talířek s chutně vyhlížející zeleninou, netučný tvaroh s ovocem apod., aby dítě, až přijde třeba hladové ze školy, mělo kam sáhnout. Vyhraďte mu oddělení v ledničce, ze kterého si může vybírat potraviny.

V dnešní době tráví mnoho dětí z rozvedených manželství víkendy s druhým rodičem, většinou s otcem, se kterým nežijí ve společné domácnosti. Ať jsou mezi vámi a vaším bývalým partnerem vztahy jakékoliv, blaho dítěte máte na mysli oba, a tak seznamte druhého rodiče s novým životním způsobem.

Pomohou i rodinné kurzy snižování nadváhy

Závěrem vám přejeme, aby se vám výše uvedené pokyny dařilo dodržovat. Buďte ve střehu, abyste mohli dítě, když udělá něco dobře, pochválit. Dejte dětem již nyní dárek v podobě vaší podpory, který změní navždy jejich život a zároveň jim ho prodlouží. Podchytit obezitu u dětí je velmi důležité, protože bohužel dítě s kily navíc z obezity většinou nevyroste. V to většinou rodiče často doufají a nesnaží se nijak dítěti pomoci.

Pokud chcete dítěti pomoct a nevíte, jak na to, existuje např. možnost navštěvovat spolu s dítětem rodinné kurzy snižování nadváhy, které organizuje společnost STOB, což je společnost lékařů, psychologů, dietních sester, cvičitelek a dalších odborníků, kteří se již mnoho let snaží pomoci především obézním dospělým.