Psychomotorický vývoj mezi 2. – 3. rokem

dítě se správným psychomotorickým vývojem mezi 2. – 3. rokem

Vaše batole roste jako z vody a dokáže už spoustu věcí. A mnoho dalšího se ještě naučí. Co děti v tomto věku zvládají a co všechno se ještě naučí.

2–3 roky

Začíná období, které rodiče nemají dvakrát v lásce – období vzdoru. Dítě, které doposud poslouchalo, si najednou dělá, co chce. Stanovte hranice, jinak bude vaše dítě neustále zkoušet vaši toleranci a přeroste vám přes hlavu. Verbální a motorické dovednosti se zlepšují, dítě chodí po schodech a střídá nohy, běhá, leze po židlích, dokáže odemknout a zamknout, dokáže říct 300-500 slov, v komunikaci používá věty, začíná recitovat, pozná a zpívá jednoduché dětské písničky.

Pokud chcete stimulovat rozvoj, je lepší častější opakování, než zahlcení dítěte velkým množstvím nových informací, takže opakujte jednoduché pohádky, říkanky, čtěte stejnou knížku více dnů po sobě apod.

Na konci třetího roku se dítě zapojuje do kolektivu a začíná se objevovat společná hra. Výrazně se zlepšuje představivost. Dokáže říct 400-600 slov a postupně přestává používat dětský žargon. O sobě mluví v 1. osobě, neustále klade otázky a dožaduje se odpovědi. Musíte se obrnit trpělivostí a neustále dokolečka vysvětlovat a odpovídat.

Batolecí období je krásná kapitola ve vývoji dítěte. Každý den můžete sledovat nějaký pokrok, další dovednost. Dítě vás bude neustále překvapovat, ale taky neustále zaměstnávat.

Co všechno už dítě v tomto věku umí?

  • V běhu je dítě už méně nejisté a už tak často nepadá.
  • Při hraní vydrží dlouho sedět i na bobku a bez pomoci chodí do schodů.
  • Většina dětí se naučí rozepínat velké knoflíky a rozevírat velké zipy, udržet hrnek nebo sklenici v jedné ruce.
  • Umí se vyšplhat na židli, otočit se a sednout si.
  • Začíná užívat různé předměty k jiným účelům, než ke kterým jsou určeny, delší dobu vydrží sedět u činností, které si samo vybralo.
  • Opakovaně se ptá: „Co je to?“
  • Ve třech letech se samo nakrmí, s chutí například vypije mlíčko určené přímo pro něj,  skáče na místě a lépe zachází s tužkou, pastelkami a fixy. Rádo si staví věž z kostek, umí obracet stránky v knize po jedné a umí si umýt a utřít ruce.

Tipy pro rodiče

Dovolte svým dvou a tříletým dětem, aby si hrály s různými předměty v domácnosti, dávejte jim různé materiály na hraní (kolíčky, odřezky apod.), mějte na skladě nejrůznější dětské knížky a každý den z nich dětem čtěte. Pořiďte jim také tříkolku nebo jiné vozítko a choďte s dětmi často na procházky, aby se naučily objevovat.

Přečetli jste si už také první díl seriálu o psychomotorickém vývoji ?