Psychomotorický vývoj dítěte (19. – 24. měsíc)

Dítě zvládá čím dál tím náročnější úkony, jeho vývoj motoriky jde správným směrem

Seznamte se s dovednostmi, které jsou pro daný věk (19. až 24. uk. měsíc) typické a dítě by je mělo ovládat. Máme pro vás i tipy na rozvojové aktivity.

Vaše miminko vám roste před očima, začíná se projevovat jeho osobnost, dokáže si samo čistit zoubky, umýt si ruce i obličej, s vaší pomocí se už zvládne obléknout i svléknout, přesto jsou ještě úkony, které mu budou dělat větší, či menší problémy.

Hrubá motorika

Mezi 19. a 21. měsícem

V tomto období se vaše dítě postupně naučí zvednout hračku ze země, aniž by samo upadlo. Snadno si poradí s chůzí vzad a dokáže chodit po schodech pouze s přísunem jedné nohy, aniž by se muselo přidržovat zábradlí. Zvládne se rychle z chůze zastavit, otočit, a zvládne i snadněji kopání do míče, přičemž musí dobře krátkodobě udržet rovnováhu na jedné noze. Vaše dítě je unešené vším, co děláte vy sami. Nebojte se jej tedy zapojit do spolupráce.

Co zvládá samo?

  • Samo si může čistit zuby (vy ale musíte kvalitu vyčištění po jeho snaze opravit).
  • Samo se může pokoušet umýt si ruce a obličej.

Co zvládne s vaší pomocí?

  • Dokáže spolupracovat při oblékání a svlékání.

Ve věku 2 let

Ve dvou letech dítě začíná chápat rytmus. Pravděpodobně jste dříve pozorovali, že vaše dítě rádo tancuje či hraje na jakýkoli nástroj. V současné době začínají mít jeho taneční pohyby a vydávané melodie rytmus. Díky tanci, který většina dětí miluje, dochází k rozvoji pohybových schopností dítěte. Podporujte jej v tanci a i vy se s ním pohybujte v rytmu hudby. Jednak dítě „kopíruje“ pohyby od vás a zároveň spolu trávíte i příjemné chvíle.

Co zvládá samo?

  • Dvouleté dítě umí běhat (neumí však ještě zpomalit a zatočit v běhu).
  • Snadno dokáže udělat dřep a znovu si stoupnout.

 

Jemná motorika

Ve věku 2 let

Co zvládá samo?

  • Do věku 2 let by mělo dítě zvládnout převracet v knížce jemné stránky jednu po druhé.
  • Mělo by se naučit samo obléknout ponožky, čepici nebo kalhoty v pase do gumy.
  • Zvládne otočit klikou, tak aby si samo otevřelo dveře (snadnější je otevírání směrem od sebe).
  • Mělo by dokázat postavit věž ze 4 kostek.

Co zvládne s vaší pomocí?

  • Tričko či svetr zvládne natáhnout přes hlavu, ale orientace předního a zadního dílu stále zůstává na vás, stejně tak jako provlečení rukou skrz rukávy.
  • Zvládne také vést jezdec po zdrhovadle – zapnout a rozepnout, ale zapínání knoflíků je stále velmi těžké.

Tip na hru

Jako hru můžete nechat dítě samostatně vybrat oblečení, které si pak bude pokoušet samo oblékat. Mějte ale trpělivost a vždy vyhraňte na samostatné oblékání dostatek času před nutným odchodem.

Osobnost dítěte

Vaše dítě bude chtít pomáhat jiným a dělat vše za sebe samo. Některé děti se dokonce vztekají, pokud cokoli chcete udělat za ně. To platí i o činnostech, které ještě samo nezvládá. Obrňte se tedy trpělivostí a mírumilovností!

Vůdce nebo bezstarostný snílek?

V tomto věku začíná být u dítěte více jasná povaha.

  • Může být vůdcem či naopak dítětem, které spíše poslouchá a hloubá nad věcmi.
  • Může být bezstarostné či starostlivé (holčičky obecně jsou více starostlivé a pečující, hlavně o panenky).
  • Kritiku může přijímat snadno či se slzami.

Pocit odpovědnosti

Ukažte svému dítěti, jak se „poprat“ s problémy. Zahrnujte dítě více odpovědnostmi, které je schopno zvládnout (např. úklid plastového nádobí z kuchyňské myčky do skříňky, úklid hraček před spaním, apod.). Nechte batoleti dostatek času, aby se mohlo soustředit na důležité věci a dokončit svůj úkol. Pokud vás požádá o pomoc, vždy hned pomozte a nezdary rozptylte odvedením pozornosti jinam či povzbuzením, že příště se jistě činnost povede.

 

Řeč

Mezi 19. a 21. měsícem

V tomto období se řeč stává ucelenější a náročnější. Slovní zásoba je velmi variabilní. Některé děti ve dvou letech používají aktivně cca 30 slov, jiné děti skládají jednoduché věty či souvětí a jejich aktivní slovní zásoba sahá ke 100 slovíčkům.

Do dvou let by ale měly všechny děti klást jednoduché otázky:

„Kam jdeš?“ a dávat jednoslovní či dvouslovní odpovědi: „Tam“. Často používají dvouslovná spojení. Chápe pojem „moje“ a „nemohu“.

U mnoha dětí je koordinace jazyka a artikulace mluvidel ještě nevyvinutá. Proto často rozumí dítěti jen jeho nejbližší, kteří mají výslovnost dítěte dobře „naposlouchanou“.

19. měsíc

U dítěte rok a půl starého je vhodné začít se čtením „opravdových“ knížek s jednoduchým textem a četnou ilustrací. Podpoříte tím vývoj slovní zásoby. Zpočátku se vám může zdát, že četba je pro dítě náročná, ale postupem času uvidíte, že nastane expanzivní rozvoj aktivně používaných slov včetně správně užité gramatiky.

 

Náměty na hry

  • Čarování s bublinami

Děti ve věku okolo roku a půl začínají fascinovat bubliny a nadšeně do nich foukají. Pokud byste si chtěli pro své batole vyrobit „domácí“ bublifuk, nabízíme jednoduchý recept.

Domácí výroba bublifuku

Rozpusťte 180 ml tekutého pracího prostředku nebo dětského šamponu v 1,8 litrech vody. Přidejte 240 ml glycerinu pro zesílení stěny bublin. Jednoduché vyfukovátko sestrojíte tak, že jeden konec drátku zatočíte do kroužku.

  • Modelování

Pro rozvoj jemné motoriky ruky je vhodné např. modelování. Pokud jste zastánci toho, že dítě by nemělo přijít do styku s ničím, co by mohlo být nevhodné k pozření, nabízíme recept na modelovací těsto z potravin. Chutné nejspíš pro dítě nebude, ale alespoň máte jistotu, že se dítěti nic nestane, pokud kousek těsta ochutná. Hustota těsta a tedy jeho tuhost, záleží na vás, respektive na tom, kolik vody do těsta přidáte. Pro menší děti doporučujeme těsto spíše jemnější a měkčí. Pokud je příliš tuhé a dítě z něho nemůže nic vymodelovat, přestává jej hra bavit.

U dětí mladších 1,5 roku počítejte spíše s trháním, mačkáním a podobným seznamováním se s hmotou.

Děti ve věku kolem 2 let dokáží s dopomocí vytvořit např. šnečka tím, že vypracují s vaší pomocí hada a na něj přitisknou ulitu, kterou najdete na procházce v přírodě.

Výroba modelovacího těsta pro malé děti

Ve velké míse smíchejte 425 g mouky, 120 ml oleje a 120 ml vody. Dobře propracujte, a pokud je třeba, přidejte vodu, aby se hmota dobře spojila. Pro pestrost můžete rozdělit těsto na několik částí, a ty pak obarvit různými odstíny potravinářské barvy.

Mnoho dalších návrhů na hry, které jsou vhodné pro starší děti najdete v následujícím článku ze seriálu o psychomotorickém vývoji.

Autor: Mgr. Iva Bílková, fyzioterapeutka