Důležitá role spánku u batolat

spící batole

Spánek je pro děti důležitý i v batolecím věku. Ve spánku celé tělo relaxuje a svaly si mohou pořádně odpočinout od celodenního běhání. Předpokládá se také, že děti si ve spánku ukládají informace, které získaly v předešlých hodinách a vytváří si tak paměť, která je klíčem k učení a vývoji. A víte, že ve spánku se také nejvíce vyplavuje růstový hormon, takže ráno je dítě o pár desetin milimetru větší?

Kolik spánku dítě potřebuje

Od 12-18. měsíce dítě již nepotřebuje tolik spánku jako v kojeneckém věku. Celková délka spánku je ale individuální – některé děti potřebují spát méně a jiné více. Obecně řečeno, v jednom roce spí děti celkem 12-14 hodin, ve dvou 12-13 hodin a ve třech 12 hodin. Pokud je dítě delší dobu rozmrzelé a špatně naladěné, může to signalizovat i nedostatek spánku.

Většina dětí již potřebuje jen jedno zdřímnutí přes den. Polední spánek bude trvat tak dlouho, jak dítě potřebuje a obvykle se bude odehrávat každý den ve stejném čase. Pokud usíná v čase, který vám nevyhovuje, zkuste ho každý den ukládat o 10-15 minut dříve nebo později, dokud se neposune na vhodnější dobu. Některé děti nechtějí po obědě spát, ale odpočinek přesto vyžadují – nenuťte je, ale nabídněte jim raději jinou odpočinkovou aktivitu – např. poslech pohádky nebo čtení. 

Režim při ukládání

Vytvořte batoleti jednoduchý a uklidňující ukládací rituál – bude tak mít pocit bezpečí a snadněji samo usne. Snažte se rituál vždy dodržet, ať jste doma nebo mimo – dítěti to pomůže uvědomit si, že bude následovat odchod do postýlky a spánek. 

Postup pro ukládání ke spánku:

  1. Ukládejte dítěte vždy přibližně ve stejnou dobu. Vždy dítě slovně upozorněte, že se již blíží doba odchodu do postýlky.
  2. Vykoupejte nebo umyjte dítě těsně před ukládáním, poté by se již nemělo věnovat aktivnímu hraní.
  3. Oblečte mu pyžamko, dejte napít vodu či večerní mléko, vyčistěte zoubky a uložte dítě.
  4. Chvilku s ním poseďte u postýlky, vyprávějte mu, co dnes prožilo a na co se může těšit zítra nebo přečtěte pohádku.
  5. Přikryjte, dejte mu pusu a odejděte z místnosti dříve, než usne. Zhasněte nebo nechte malou lampičku – jak je dítě zvyklé. 

Noční můra či děs?

Batolata více trápí nepříjemné sny – prožívají je více než dospělí a lépe si je pamatují. Noční můry bývají jen krátké, dítě se po nich probudí a vyžaduje utišení. Ujistěte ho, že je v bezpečí, eventuálně i rozsviťte, aby se přesvědčilo, že je vše v pořádku, a položte ho zpátky do postýlky. Pokud za vámi přijde do vaší postele, zaveďte ho, až bude uklidněné, zpátky do jeho postýlky.  Před spaním omezte rozrušující činnosti jako je hlučná hudba, hry nebo televize.

Noční děsy nejsou tak časté, ale čas od času se mohou u batolat objevit, zvlášť pokud je dítě nemocné či přetažené. Při nočním děsu dítě většinou křičí, zmítá sebou a neprobudí se do bdělého stavu.  Někdy má otevřené oči, posadí se, i mluví, ale vlastně stále spí.  Nemusí si uvědomovat, kde je a nepoznává vás. Důležité je u něj být, dokud znovu neusne. Pozitivní je, že ráno si většinou nic nepamatuje.