Co udělat pro to, aby vaše dítě nebylo obézní

obézní holčička stojí na váze

Téměř každé obézní dítě si svou nadváhu založí právě v průběhu prvních tří let života. Rodiče, podívejte se do svých nakupních košíků!

Dbejte už při vaření na to, aby byly v jídelníčku dítěte zastoupeny všechny důležité látky a aby přijímalo vhodné množství kalorií. Nadměrná konzumace sladkých pamlsků vede zákonitě k nepoměru mezi příjmem kalorií a výdejem, a ve finále pak k nadváze.

Prevence obezity

Ideální prevence je kojení. Je totiž dokázáno, že kojené děti bývají méně obézní, než ty, které byly kojené krátce nebo vůbec. Kojení navíc přispívá k silnější imunitě a nižší nemocnosti. V případě, že kojení není možné, volte jako stravu kojenecká a batolecí mléka, která díky unikátnímu složení správně nastavují metabolismus energie a navíc přispívají k ochraně imunity. 

Jak snížíte riziko nadváhy a obezity?

  • Snažte se, aby děti dodržovaly stravovací návyky, tedy aby snídaly, svačily, obědovaly, svačily a večeřely. Jakmile je totiž dítě hladové, a pak se nají, valná část potravy se zpracuje na doplnění tukových zásob, takže dítě bude spíše tloustnout, než hubnout.

  • Do jídelníčku zařazujte co nejvíce zeleniny a ovoce a snažte se, aby jedly děti 5x denně a co nejlépe energeticky vyvážená jídla (v případě, že už vaše batole bojuje s kilogramy navíc). Všechny živiny by měly být zastoupeny ve správném poměru a množství. Do jídelníčku malých cvalíků rozhodně nepatří hranolky, chipsy, smetanové zmrzliny, tučné pečivo (koblihy, sušenky apod.), slazené nápoje, příliš slaná jídla, uzeniny apod. Učte je jíst několikrát denně zeleninu, sladké ovoce již méně.

  • Co nejvíce se s dětmi hýbejte, procházejte se, sportujte, běhejte. Ne nadarmo se říká "sportem ku zdraví!" a pro malé děti to platí dvojnásob. Je to ten nejlepší způsob redukce hmotnosti a zároveň v dítěti vypěstujete zdravý návyk. Navíc můžete jít příkladem i vy - rodiče.

  • Pokud je dítě obézní nebo má nadváhu, rozhodně mu neordinujte diety! Batole nesmí držet klasickou dietu, jakou drží například dospělí - to je naprosto nevhodné. Jednoduše musí jíst často, vyváženě, včetně tuků a sacharidů (ale těch „zdravých“). Mléko volte i nadále kojenecké, určitě ne nízkotučné v krabici, kravské mléko má vysoké množství bílkovin, kterých by batole mělo přijímat méně.

 Autor: MUDr. Helena Michalíková, cvičitelka STOB