5 zlatých pravidel pro posílení imunity u dětí

Dítě posiluje svou imunitu otužováním

Udržet vaše dítko zdravé po celý rok se může zdát jako nadlidský výkon. I zde ale platí, že základem je prevence a celoroční péče. Znáte všechny způsoby, jak posilovat jeho imunitu, aby stonalo co nejméně?

Batolecí věk je velmi aktivní období, kdy se děti učí poznávat nové věci, řada z nich začíná chodit do jeslí či mateřské školky a stále častěji jsou mimo domácí prostředí. To všechno klade vysoké nároky na jejich imunitní systém, a proto je třeba ho podporovat po celý rok. 

1. Zdravý denní režim 

Batolata neizolujte a dopřejte jim dostatek pohybu venku na čerstvém vzduchu. Kontakt s vnějším světem zvyšuje jejich odolnost, tak je v tom podporujte. Nezapomínejte také na správné oblečení. Děti „nerozmazlujte“ a oblékejte je přiměřeně, tedy ani moc, ani málo. Vždy je vhodnější obléknout dítěti více vrstev, které můžete v případě potřeby kdykoli svléknout (nebo zase obléknout).

2. Správná strava 

Děti potřebují v tomto věku vyváženou, pestrou a zdravou stravu. Patří sem zelenina, ovoce, luštěniny, obiloviny (dodávají sacharidy, vitaminy ze skupiny B, minerální látky a vlákninu), maso (dodává tělu železo a vitamín B12), tuky (dbejte na správný poměr živočišných a rostlinných tuků), vejce. Sladkosti nejsou vhodné, i když obecně mají děti rády cukr. Raději dejte přednost ovoci.

3. Mléčná složka 

Pro dítě je v prvních měsících nejlepší mateřské mléko, které obsahuje všechny živiny potřebné pro zdárný vývoj imunity dítěte. V případě, že už nemůžete kojit nebo je dítě již v batolecím věku, na mléko nezapomínejte ani nadále.

Kravské mléko ale není svým složením pro batolata zcela vhodné. Přednost dejte speciálním batolecím mlékům. Batolecí mléka obsahují prebiotika GOS/FOS a také LCP mastné kyseliny, které pomáhají posilovat imunitu. 

Batolecí mléka podávejte dětem alespoň do tří let, v pediatry doporučeném množství 300 ml – 500 ml denně. Kromě batolecího mléka by dítě mělo dostat ještě další 2 - 3 mléčné porce denně (jogurty, sýry, mléčné kaše atd.)

4. Přiměřená hygiena

Nepřehánějte to se sterilitou, dítě vyrůstající v přehnané čistotě není zdravější, jak se mylně mnohé maminky domnívají. Naopak, čím častěji se setká s vnějšími antigeny, tím lépe pro imunitu. A čím dříve, tím lépe – „naprogramovaná“ imunita je potřebuje, aby se mohla učit a rozvíjet. Platí to o infekčních stimulech, potravinách i zvířatech.

5. Otužování 

Posilujte imunitu svých dětí všemi možnými prostředky. Vhodné jsou časté procházky venku. Vhodně vybraná fyzická aktivita posiluje obranyschopnost dětí a snižuje ve výsledku nemocnost.