10. týden těhotenství

vývoj dítěte v desátém týdnu

Během desátého týdne těhotenství se velmi rychle rozvíjí mozek vašeho dítěte. Pro jeho správný vývoj je nezbytný hlavně dostatečný přísun železa. Zjistěte, v kterých potravinách železo najdete a proč je tak důležité pro budoucí zdraví vašeho dítěte.

Co se děje uvnitř vašeho těla?

Stejně jako v 9. týdnu těhotenství vaše děloha stále pozvolna roste. Nyní má dvojnásobnou velikost v porovnání s dobou před těhotenstvím a je veliká asi jako grapefruit. Zároveň pokračuje vývoj placenty, která je s plodem spojená pupečníkem.

Pokud čekáte své první dítě, pravděpodobně na vás těhotenství ještě není vidět, ale už se můžete cítit unavenější než obvykle. Stoupá vám tepová frekvence a zrychluje se váš metabolismus. Zároveň můžete zažívat návaly tepla a pocení.

Vývoj vašeho dítěte v 10. týdnu těhotenství

V desátém týdnu těhotenství se tělo dítěte stále prodlužuje, váží asi 5 g a měří kolem 3 - 4 cm. Hlava se nadále rozvíjí, aby vytvořila místo pro mozek, a je stále neúměrně velká ve srovnání s ostatními částmi těla. Jsou na ní už vidět vnější zvukovody děťátka. Vaše dítě už také může ohnout ruce v lokti, což pomáhá rozvoji svalstva. Může i kroutit prsty, které jsou už odděleny. Kdybyste mohla nahlédnout dovnitř, viděla byste páteř dítěte jasně viditelnou přes kůži. Dítě je v této fázi den ode dne aktivnější, a rozděluje svůj pobyt v bříšku maminky na období spánku a bdění.

Dbejte stále na přísun kvalitních živin, které vaše dítě dostane v průběhu těhotenství, neboť to ovlivní, jak budou jeho buňky naprogramovány do budoucna. Tyto poznatky tvoří základ nutričního programování v raném věku, které vám poradí, na jaké potraviny a výživu se zaměřit.

Jak můžete děťátku pomoci ke zdraví

Zásadní látkou pro správný vývoj dítěte je v 10. týdnu těhotenství je železo. Podílí se na tvorbě hemoglobinu, ze kterého se tvoří červené krvinky . Ty zajišťují přenos kyslíku z plic do ostatních částí těla. Železo hraje obecně důležitou roli pro správný vývoj mozku vašeho dítěte. Nemáte-li dostatek železa ve stravě, hrozí vám chudokrevnost (anémie), která se projevuje nejčastěji v poslední třetině gravidity. Její příznaky se projevují v podobě únavy, slabosti, bledosti a podobně. Pokud byste trpěla anémií a neřešila ji, může se vaše dítě narodit s nízkou porodní hmotností.

Pokud chcete zajistit tělu dostatek železa, měla byste jíst:

  • Červené maso (libové hovězí)
  • Ryby a mořské plody
  • Vejce
  • Luštěniny (sójové boby a výrobky z nich, čočka)
  • Pivovarské kvasnice
  • Ovoce (brusinky, ostružiny, meruňky, jahody, rybíz a sušené ovoce)
  • Celozrnné potraviny a pšeničné klíčky
  • Zelenina (špenát nebo brokolice)
  • Dýňová a slunečnicová semínka
  • Mandle
  • Kakao

Líbí se vám tento článek?

Pak si nenechte ujít informace o dalších týdnech těhotenství. Budeme vám je pravidelně posílat, stačí zadat e-mail.

Neméně důležitý je vitamin C , který pomáhá tělu dobře železo vstřebat. Přidejte si k obědu nebo ke svačině sklenku pomerančového džusu nebo čerstvé ovoce. Hodně vitaminu C mají například jahody, černý rybíz, červená paprika nebo brokolice. Pokud i nadále máte málo železa v krvi, pravděpodobně vám lékař doporučí, abyste užívala železo v potravinových doplňcích.

Váš průvodce těhotenstvím

Mějte informace o vývoji vašeho miminka vždy po ruce s naší aplikací Nutrimimi .