Psychomotorický vývoj dítěte (7.–8. měsíc)

matka kontroluje správný vývoj psychomotoricky dítěte

V tomto období začíná miminko lézt a mnoho rodičů to svádí i miminko posazovat. Předčasné posazování je ale špatně. Zjistěte, jak se naučit s novými pohyby svého dítěte pracovat.

Kdy vaše miminko přestane se slintáním a kdy mu už nebudete muset mixovat stravu? Dozvíte se také, jak může vývoj miminka narušit brzké nucení ke stavění na nožičky nebo třeba naše snaha urychlit jeho vývoj předčasným posazováním.

7. měsíc

Vaše miminko roste jako z vody. Každým týdnem je šikovnější a získává stále nové dovednosti, které velmi rádo procvičuje a zdokonaluje je.

Co by mělo miminko dokázat v leže na zádech?
  • Suverénně přebírá hračku z ručky do ručky, koordinovaně si s ní hraje(třese, přetáčí, mává, apod.).
  • Miminko si čím dál častěji hraje s nožičkama. V 6. měsíci si dokázalo dosáhnout na chodidla a prstíky, ale v 7. měsíci zdokonalí hru o „ochutnávání“ nožiček. Vaše miminko dokáže bříško stáhnout natolik, že vytáhne nožičky vysoko nad hrudníček, uchopí je a nese do úst. Bude také nadšené, pokud s ním tuto hru budete hrát i vy tak, že mu budete nožičkama ťukat na jeho nos, pusinku či čelíčko. Jistě z miminka vyloudíte upřímný smích.

Za každých podmínek by mělo vaše miminko udržet osu těla v rovině tak, aby osa hlavičky, krku, těla a nohou byla v jedné přímce. Hlavička by tedy neměla být ukloněná, ramínka by měla být stejně vysoko, bříško a hrudníček by měly směřovat přímo ke stropu bez jakékoli rotace a nožičky by mělo dítě zvládat držet přímo nad bříškem či hrudníčkem a hlavičkou. Tato schopnost, zda dítě dokáže či nedokáže udržet osu symetrickou, se projevuje nejvíce u nově vznikajících dovedností. I zdravě se vyvíjející mimiko má nárok u nové dovednosti malinko „zakulhat“ v udržení osy, ale během týdne či dvou by mělo i novou dovednost zvládat a zároveň udržet své tělíčko v ose.

Co by mělo miminko dokázat v leže na bříšku?
  • Naprosto bez problémů zvládá hru s hračkou na bříšku. Opírá se o jednu ruku, respektive loket a předloktí a druhou ručičku dokáže uvolnit k uchopení hračky. Běžně by mělo střídat oporu o pravou i levou ručičku a protilehlou nožičku.
  • Miminko se dokáže opřít o obě, v loktech natažené ručičky, přičemž se opírá o otevřené dlaně. Dostalo se tak do tzv. „druhého patra“, odkud má opět o malinko lepší výhled po svém okolí. I v této poloze dokáže, tentokrát bezpečně, uvolnit jednu ručičku k úchopu hračky. Pokud na hračku dosáhne, lehne si do své již nacvičené polohy, kdy se opírá o loket a předloktí a zároveň si trošku nakročí protilehlou nožičkou.

Pokud na hračku nedosáhne, má několik možností, jak se pokusit na ni dosáhnout:

  • Může se pokusit tak intenzivně vzpírat na natažených ručičkách a prohýbat v zádíčkách, až díky protažení svalů bříška a svalů na přední straně stehen dojde k jakémusi „katapultu“ a vaše miminko se dostane na všechny čtyři do vzporu klečmo. Tato poloha, respektive způsob jejího dosažení, je ale pro něj slepou uličkou. Aby bylo schopno „vykročit“ vstříc k hračce, muselo by se do této polohy dostat nakročením jedné a posléze druhé nožičky. Tento složitější úkon ale pochopí až přibližně o měsíc později. Nezbude mu tedy nic jiného než si znovu lehnout na bříško a zkusit jiný způsob.
  • Může se pokusit o plazení. Většinou ale skončí první pokusy pouhým točením na bříšku dokolečka. Velmi rychle však pochopí, že pokud nedosáhne na hračku před ním, jistě mu bude stačit hračka vedle něj a účelně se bude točit vpravo i vlevo.

POZOR! Většinou se děti začínají točit výhradně na jednu stranu, ale neměly by u tohoto směru zůstat a do dvou týdnů by měly zvládnout i točení za druhou rukou.

Konečně se plazí

Jde o velmi koordinačně složitou dovednost, kterou by vaše miminko mělo zvládnout v 7. měsíci. Zdravé děti, jež netrpí asymetrickým držením těla, zvládají plazení tak, že střídají současné přitažení pravou ručičkou a odraz levou nožičkou se současným přitažením levou ručičkou a pravou nožičkou. Pokud má dítě asymetrické držení, byť drobné, bude volit přitažení a odraz výhradně jednou rukou a nohou.

Popřípadě děti, u nichž nefungují příliš břišní svaly, se budou přitahovat současně oběma ručičkama a nožičky za sebou potáhnou. Veškerou práci tedy vykonávají ruce, šíjové a zádové svaly.

Konec šilhání a nekoordinovaným pohybům očí

V 6. měsíci mělo vymizet šilhání. Nyní by tedy souhra okohybných svalů měla být již na tak dokonalé úrovni, že by vaše miminko již nemělo mít občasné nekoordinované pohyby obou očí.

Také souhra svalů jazyka a mimických svalů již funguje naprosto bezproblémově. Vaše miminko přestane během 7. měsíce slintat (výjimkou jsou období růstu zoubků, kdy se ještě u některých dětí může slintání objevit), neboť jazyk již dokáže nadbytek slin posunout směrem k hrtanu a dochází tedy k počátkům polykání.

Nebude trvat dlouho a i žvýkání se zdokonalí natolik, že mu již nebudete muset mixovat veškeré jídlo na kaši. Učení žvýkání můžete podporovat tím, že v jídle necháte např. 0,5 či 1cm velké kousky měkkých těstovin apod.

S rozvojem mimických svalů dochází i k tvoření prvních slabik. Nemějte miminku za zlé, že jeho první „slůvka“ možná budou TATA, ačkoli vy jste tou osobou, se kterou tráví 100 % času. Vyslovení prvního smysluplného slova, které vaše dítě řekne, je velmi silný okamžik. Pečlivě si ho zaznamenejte do deníčku svého děťátka.

 

8. měsíc

Konec polehávání

Také osmý měsíc bude ve vývoji vašeho miminka zlomový. V leže na zádech nebo na bříšku již totiž mnoho času nestráví. Jeho motivace dosáhnout na hračku, doplazit se za mámou, která poodešla, apod., pro něj bude silným „hnacím motorem“. Díky možnosti opřít se o natažené ruce a dovednosti uvolnit jednu ručičku pro hračku najednou zjistí, že si i v této poloze může dovolit pracovat se svým těžištěm.

Vyzkouší si, že se může opírat o jednu ruku, zároveň o jeden bok, respektive jednu stranu pánve a o nožičku. Tato poloha bude pro něj velmi stabilní a bude si v ní často hrát. Nebude tedy již potřebovat lehnout si zpět na bříško, aby si mohlo získanou hračku dobře prohlédnout. Zpočátku bude tento tzv. „šikmý sed“ provádět v méně labilní výšce, a to tak, že ručičku, o níž se bude opírat, nechá pokrčenou, a opírat se bude o loket a předloktí, o jednu stranu pánve a o nataženou nohu, zatímco druhá bude volně položená. Jakmile se stane tato poloha jistou, bude miminko experimentovat dále.

Bude se opírat o nataženou ruku, respektive pouze dlaň, jednu stranu pánve a o tentokrát pokrčenou nohu. Druhou nožičku bude mít buď položenou volně před tělem, nebo ji postaví tak, že se chodidlem dotkne země. Toto je pro vás jasnou známkou, že nebude trvat dlouho a vaše miminko se u nábytku samo postaví!

Ručičky vašeho dítěte jsou teď už natolik šikovné, že dokáží uchopit i drobný předmět tak, že jej prakticky drží jen palec a ukazovák, popřípadě ještě prostředníček. Snadno si pak může vkládat například drobné lupínky do pusinky.

POZOR NA PŘEDČASNÉ STAVENÍ ČI POSAZOVÁNÍ!

Velkou chybou je, pokud maminky či příbuzní chtějí uspěchat vývoj dítěte tím, že ho staví či posazují sami.

A)   Vývoj dítěte, které k sezení a stání dospěje samo

Tím, že dítě dospívá k jednotlivým dovednostem samo, dochází i ke zpevnění trámčin v kostech, zesílení svalů a vazů. Pokud dítě již dokáže samo nějaké dovednosti dosáhnout, je to také známka toho, že jeho svalově-kostěný aparát je natolik silný, aby váhu dítěte unesl. 

B)   Vývoj dítěte, které bylo předčasně posazováno a nuceno ke stání

Pokud je předčasně posazováno dítě, které na dovednost ještě nedospělo, může dojít nejen k poškození vazů, ale i stavby kostí a trvale tak můžete dítě poškodit.

 Vlivem toho pak u dětí mohou vznikat:

  • skoliózy páteře
  • ploché nohy
  • kolínka do písmene O či X
  • vtáčení nožiček při chůzi apod.

Z výše uvedeného jasně vyplývá, že bychom na děti neměli spěchat. Proto je prosím neposazujte, nestavte je, nenuťte je chodit za zdvižené ručičky, nepoužívejte chodítka, hopsadla či jiné „pomůcky“ určené pro děti, pokud jejich motorický vývoj ještě natolik nedozrál, aby dokázaly samy udržet vlastní osu těla vzpřímenou. Pro srovnání vývoje vašeho děťátka s vývojem stejně starých dětí můžete použít aplikaci Nutriklubu.

Pokračujte na další článek o psychomotorickém vývoji dětí starých 9 až 10 měsíců.

Autor: Mgr. Iva Bílková, fyzioterapeutka