Jak naučit dítě "R" a "Ř"?

matka procvičuje se svým dítětem správnou výslovnost souhlásek R a Ř

Existuje mnoho rad, jak naučit dítě říkat R a Ř, ale nejdůležitější je, aby se dítě chtělo učit samo a učení probíhalo formou hry. Máme pro Vás odborné rady přímo od logopeda.

Přesto, že hláska R je jednou z posledních, kterou by dítě mělo umět vyslovit, je zároveň tou, se kterou bývají nejčastější problémy. S dětmi ji můžete procvičovat za pomoci přípravných cvičení.

1. Předřečová cvičení pro rozvoj obratnosti mluvidel

Abyste mluvidla dětí připravili na těžkou hlásku R a Ř, musíte je trénovat a "posilovat" v předstihu. Cviky mohou sloužit jako prevence vadného vývoje řeči již v útlém věku - můžete je cvičit prakticky od té doby, kdy dítě hru přijímá. Procvičujte hlavně jazyk, rty a tzv. patrohltanový uzávěr. 

Tato cvičení jsou založena na principu nápodoby, základním pravidlem úspěchu je hra, která má dítě bavit. 

Jazyk

  • vyplazování jazyka do dálky a do výšky (otočit špičku nahoru a dosáhnout na nos)
  • kmitat jazykem z koutku do koutku
  • ťukat jazykem na každý zoubek
  • malovat jazykem horní patro jako štětkou zepředu dozadu a zpět
  • olíznout horní a dolní ret

Rty

  • špulení, úsměv
  • brnkání prstem o rty
  • vibrace rtů (odfrknutí)

Patrohltanový uzávěr

  • kloktání
  • pití brčkem

Všechna tato cvičení provádíme formou her. Můžeme si hrát na opičáky před zrcadlem a předvádět se jako opičky. Využít lze také potraviny, se kterými můžeme cvičit olizování marmelády, šlehačky, držení lentilky jazykem na horním patře, dokud se nerozpustí, houpání lentilky na jazyku nahoru a dolů a podobně. 

2. Přípravná cvičení na nácvik R

Dítě už dozrálo do věku, kdy může začít se správnou výslovností R a Ř. Ještě před samotným nácvikem hlásky je třeba procvičovat mluvidla, která jsou do jejího tvoření aktivně zapojena. Zkuste tato cvičení:

Ohýbání jazýčku směrem nahoru

Horní ret můžete pomazat marmeládou a olizovat, držet lentilku za horními zoubky, přitlačit jazyk k hornímu patru a klapnout jako podkovy koní.

Prskání rty

Ideální hra do vany nebo na ven.

Prskání rty i s jazykem

Mezi rty dá dítě při prskání i jazyk

Přetlačování ukazováčku s jazykem

Jazyk tlačí ukazováček ven a ukazováček na špičku jazyka dovnitř.

Zpívání rychlých rytmických písniček

Zpívány jsou písničky beze slov na hlásky a shluky - dndndn, dada, dyndyn.

Bláznivá řeč

Rodič řekne nesmyslný shluk hlásek nebo slabik s hláskou D s určitou intonací (otázka, rozčilení, radost a podobně), a dítě to celé zopakuje a přidá: dnddn vdn hdn edn?

Správná výslovnost - postavení mluvidel

Ústa jsou mírně pootevřená, hrot (špička) jazyka se „placatě“ dotýká za horními řezáky, a když dítě vysloví ddn, dn, jazyk poskočí. Aby se nesnažilo pomoci si dolní čelistí, může si opřít ukazovák na dolní přední zuby. Zůstanou mu tak mírně pootevřená ústa a jazyk lépe poskočí.

7 tipů, jak cvičit hravě

  1. Cvičte raději častěji, ale kratší čas. Pět až deset minut vícekrát denně je daleko efektivnější než hodina najednou.
  2. Využívejte ke cvičení i momentální situace, např. návštěva lékaře, jízda autem, chvilka se zmrzlinou.
  3. Chvalte za každou snahu a za konkrétní úspěchy: „Teď ti krásně zakmital jazýček“.
  4. Vyslovujte pomalu, rytmicky a nespěchejte.
  5. Neomezujte se na pouhé opakování, provádějte různé druhy cvičení.
  6. Využívejte pomůcky, obrázky, věci běžné potřeby.
  7. Odměna je důležitá. Dítě potřebuje vidět, jaké má úspěchy. Lepte mu třeba obrázkové samolepky do kalendáře za každé cvičení nebo do speciálního notýsku.

3. Nácvik hlásky R

Mluvidla jsou připravena a rozcvičena, teď můžete začít trénovat. Jak na to?

  1. Hlásku nacvičujeme nejprve na konci slova ve spojení s hláskou D nebo T a vyslovujeme jako dd, td. Nikdy nedáváme dítěti vzor s R, ale zachováme td. Vysloveujeme tedy například: svetd, metd, litd, vítd, hadd. Koncové D u dd, td jakoby polykáme, nevyslovujeme zvučně.
  2. Další úspěšné pokusy bývají u slov, která mají R  v první slabicetrhá, trká, trčí, tráva, drnká, drápy,...
  3. R na začátku slova - před samotné R předsadíme krátké E a vyslovujeme jako - eduka (= ruka), edáno (= rána).
  4. Později zkoušíme výslovnost R ve spojení s ostatními hláskamikrk, hrad, vrak,...  
  5. Naposledy procvičujeme R uprostřed slov a ve spojení se sykavkami: trs, prskat, prst 

Učíme se R - hRavě!

Děti mají rády, když jim dáváme na výběr. Proto nejlépe spolupracují, když se jich ptáte a ony vybírají odpověď samy z několika možností. Vaše společná výuková hra nemusí být vůbec nudná. Může probíhat mnoha způsoby:

Podívej co má Aleš zeleného? Svetr (svetd) nebo triko (tdiko)?

Má pes, kočka, slepice… ťapky nebo drápy? (dddápy)

Nejlépe je při nácviku vycházet z pexesa se zvířátky, kdy si děti jednotlivá zvířátka otáčí náhodně a říkají třeba „Pes má ddápy“.

Co z předmětů na obrázku jsi ztratil? (ztdatil)

Dítě se dívá na obrázek přibližně tři minuty. Pak se obrázek zakryje a dítě říká, co se mu (ztdatilo).

Co utrhnu ze stromu?

Dítěti nakreslíme kouzelný strom, na kterém roste všechno ovoce, co zná. Dítě je na strom postupně dokresluje a říká:

„Nakdeslil jsem jablko, ze stdomu utdhnu nebo natdhám jablka.“

První, druhá a poslední

Dítě vybere několik kartiček s obrázky, cca 7 kusů a položí je do řady vedle sebe a snaží se zapamatovat pořadí. Poté otočí kartičky obrázkem dolů a ptáme se, kde byla např. kočka? Pdvní, dduhá nebo poslední?

Kde to je?

Co je na obrázku a co na stole? Máme velký obrázek s větším množstvím věcí a nějaké předměty na stole a ptáme se dětí: „Kde to je? Na stole nebo na obdázku?“ 

Pletení

„Pletu, pletu zelený svetr (svetd)“ říká dítě a kreslí vlnky jako řady na svetru a postupně mění barvy.

6 chyb, kterých se vyvarujte

  1. Nikdy dítěti neříkejte při nácviku slovo s hláskou R jako takovou a důsledně ji nahrazujte dd, td - Petd místo Petr apod.
  2. V běžné řeči používejte R normálně, ale pokud vidíte, že se dítě snaží opakovaně říci slovo s R, zopakujte mu ho s dd, td.
  3. Pokud dítě začne ráčkovat, tedy vytvářet R hrdelně, přestaňte s nácvikem.
  4. Pokud dítěti nejde některé slovo nebo hláskový shluk (vd, kd, hd apod.) opakovaně, přejděte na jiné slovo či hlásky.
  5. Básničky a říkadla s velkým množstvím hlásky R jsou určeny až pro poslední fázi nácviku, kdy už dítě umí R alespoň někdy vyslovit.
  6. Pokud dítě už R vyslovit v některých slovech umí, nenuťte ho za každou cenu užívat ho všude. Zautomatizovat ho a dostat do běžné řeči se musí postupně.

Tip pro rodiče, kteří sami ráčkují

Pokud sami ráčkujete, začněte s nácvikem také u sebe. Nikdy není pozdě. Tvrzení, že se ráčkování nedá odnaučit, nejsou pravdivá. Je to stejný zlozvyk jako kouření. Pokud se totiž dítě R správným způsobem naučí tvořit, neznamená to, že je bude používat. Uslyší-li špatný vzor, nápodoba bude silnější. Začít tedy musíme nejdříve u sebe.

Autor: Mgr. Martina Kovářová, speciální pegagog - logoped