Potraviny obsahující železo (infografika)

V průběhu těhotenství se zvyšují nároky na přísun železa. Zjistěte, ve kterých potravinách je obsaženo a zařaďte je do svého jídelníčku!

Železo v lidském jídelníčku je důležité pro správnou funkci krevního oběhu, kde jako součást hemoglobinu v červených krvinkách  dokáže na svůj povrch vázat kyslík a dopravovat ho tak do celého těla. Doporučená denní dávka pro zdravého dospělého jedince představuje 18 mg železa.

Zvýšená potřeba v těhotenství je dána především vysokou novotvorbou červených krvinek, ale také potřebami plodu a placenty.  V době těhotenství, ale také během laktace, se tak potřeba železa zvyšuje až na 20 - 30 mg denně.

Obecné projevy nedostatku železa
  • anémie
  • únava
  • pocit celkového vyčerpáni
  • bledá pokožka
  • problémy s dýcháním
  • bušení srdce
  • zvýšený tep
  • bolesti hlavy
  • syndrom neklidných nohou
  • vypadávání vlasů

Nadbytek železa
  • průjmy
  • zvracení
  • zvýšená teplota
  • porušení srážlivosti krve
  • výjimečně poškození ledvin a jater 

Infografika: Potraviny, které obsahují železo

Infografika: železo v potravinách

Mohlo by vás také zajímat: Kyselina listová: proč ji používat v těhotenství a v jakých potravinách se vyskytuje?